Pengenalan
Pemasaran
Campuran merupakan satu kaedah yang menggunakan beberapa kaedah dalam
pelaksanaan pemasaran yang efisien dan mampu memberikan faedah yang optimum
kepada firma yang terlibat. Dalam tugasan ini, ia akan berfokus kepada konsep
sebenar pemasaran campuran dan elemen yang terlibat dalam pemasaran campuran
tersebut. Selain itu juga, saya akan membincangkan perbincangan khusus yang
akan merungkai fungsi bagi setiap elemen dalam pemasaran campuran. Berdasarkan
elemen yang terbabit, ia akan menjadi indikator dalam melihat pengadaptasian
pemasaran campuran ini dalam organisasi yang dipilih. Tambahan pula cadangan
akan diketengahkan bagi menambahbaik kaedah pemasaran yang sedia ada ke arah
pemasaran yang mampu memberikan faedah kepada firma dan juga kepada pengguna
yang terlibat. Oleh yang demikian, organisasi yang dipilih adalah Felda Trading
Sdn Bhd.
Organisasi
pilihan
Di
atas dasar keperluan dan permintaan peneroka di rancangan, seterusnya empayar
Bahagian Kedai-Kedai FELDA diperluaskan lagi dengan pembukaan 72 buah kedai di
rancangan FELDA pada tahun 1972. Pada ketika itu, kedai-kedai ini amat sinonim
panggilannya di kalangan Peneroka sebagai “Kantin”. Ada juga di kalangan
peneroka memanggil kedai-kedai dalam rancangan ini sebagai “Kedai Syarikat”
kerana pada ketika itu terdapat juga kedai-kedai yang bukan di bawah kelolaan
FELDA dibuka dalam rancangan bagi membantu membekalkan barangan keperluan
kepada peneroka dan kedai tersebut dikenali sebagai “Kedai Syarikat Kerjasama”.
Dalam tahun yang sama juga, Bahagian Kedai-Kedai FELDA telah didaftarkan
sebagai sebuah entiti perniagaan dan dinamakan sebagai Perbadanan Kedai FELDA.
Bermula dari titik tolak tersebut perniagaan dan operasi Perbadanan Kedai FELDA
menjadi semakin maju dan berkembang dengan pesat. Melihat kepada kejayaan yang
telah dicapai oleh Perbadanan Kedai FELDA, FELDA membuat keputusan untuk
meluaskan lagi bidang perniagaan dengan menubuhkan perbadanan-perbadanan lain
seperti Perbadanan Kilang Getah FELDA dan Perbadanan Kilang Sawit FELDA.
Nama
Perbadanan Kedai FELDA dipinda kepada Perbadanan Niaga FELDA pada tahun 1978.
Bidang perniagaan Perbadanan Niaga FELDA (PNF) diperluaskan lagi dengan
penambahan bidang perniagaan seperti bidang Insurans, Percetakan, Perusahaan
Makanan khususnya pembukaan kilang kopi dan beras dan pembukaan Stesen Minyak.
Pada ketika ini, penjenamaan terhadap produk keluaran PNF diketengahkan dan
dititikberatkan bagi memperkenalkan produk keluaran FELDA sendiri di pasaran
nasional.
Pada
tanggal 5 September 1995, Perbadanan Niaga FELDA telah disyarikatkan dan ia
telah tertakluk di bawah Akta Syarikat 1965. Ekoran daripada itu, nama
Perbadanan Niaga FELDA juga telah ditukar kepada Felda Trading Sdn Bhd. Tidak
ketinggalan Kedai Niagaria yang berada di rancangan telah diberikan nafas baru
dengan menukarkan namanya kepada “D’Mart” di samping menampilkan logo baru yang
lebih menarik. Pada awal penubuhan Felda Trading Sdn Bhd, pemilikan syer dipegang
oleh dua entiti iaitu Felda Holdings Berhad dan Koperasi Permodalan Felda
Berhad yang mana syer yang dimiliki adalah 51% dan 49%. Setelah tertubuhnya
Felda Trading Sdn Bhd, empayar perniagaan diperluaskan lagi dengan penambahan
beberapa bidang perniagaan lain seperti katering, pembekalan barangan pertanian
serta perusahaan makanan.
Seterusnya,
pada tahun 2008 telah menyaksikan penyerahan seluruh syer Felda Trading Sdn Bhd
kepada Koperasi Permodalan Felda (KPF) dan mulai dari saat itulah Felda Trading
Sdn Bhd dimiliki sepenuhnya oleh Koperasi Permodalan Felda (KPF). Hasil dari
pemacuan dari KPF, kini ia terus melangkah ke hadapan, dengan unit
perniagaannya sendiri seperti FTSB Insurans, FTSB Petro, FTSB Agro-Industry,
FTSB Printing dan FTSB Housebrand.
Pada
tahun 2011 Felda Trading telah dilantik oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia
(SKM) sebagai Mentor kepada kedai runcit koperasi-koperasi yang berdaftar bagi
perlaksanaan Projek Transformasi Kedai Runcit Koperasi (TUKAR) di bawah Program
Pembangunan Koperasi-koperasi Malaysia yang dianjurkan oleh Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi & Kepenggunaan (KPDNKK). Dalam pada masa
yang sama, Felda Trading telah diberi kepercayaan sepenuhnya sekali lagi oleh
SKM untuk membangun, membekal dan mengedar produk rangkaiannya iaitu Produk
COOP 1 Malaysia ke seluruh Negara.
visi
Untuk mencapai dan menjadi
peneraju utama dalam bidang peruncitan dan pemborongan sebagai perniagaan teras
dengan sokongan aktiviti perniagaan yang lain termasuk insurans, stesen minyak,
perkhidmatan runcit, industri asas tani, produk ‘Housebrand’, percetakan dan
pengiklanan dengan menawarkan kepelbagaian produk, harga yang kompetitif serta
khidmat pelanggan yang cemerlang.
Misi
·
Untuk menjadi peruncit dan pemborong terbesar di Malaysia.
·
Untuk mengembangkan rangkaian perniagaan dan berdaya saing di dalam
sektor perniagaan bukan teras
·
Untuk menawarkan harga yang kompetitif.
·
Untuk menyediakan khidmat pelanggan yang cemerlang.
·
Untuk memastikan kepuasan pelanggan terhadap produk & perkhidmatan.
Matlamat
Korporat
Menjadikan rangkaian kedai runcit
FTSB terulung di luar bandar dan terkemuka di Malaysia.
Memastikan FTSB menjadi Syarikat
dan pengurusan yang berjaya, mengendalikan berbagai khidmat dan usaha-usaha
terpilih yang boleh memberi pulangan yang baik dan menawarkan pengalaman baru
kepada kakitangan.
Menyediakan
pelbagai kemudahan bagi menjaga kebajikan kakitangan dan mendedahkan kakitangan
kepada ilmu dan kaedah berteknologi kini dalam sektor runcitan khasnya dan
dunia perniagaan amnya sehingga menjadi kumpulan yang berilmu, mahir dan
berjaya.
Menjalankan dengan cekap segala
usaha yang dapat membantu menjayakan matlamat serba lengkap Kumpulan Felda yang
sekaligus memberi sumbangan positif ke arah pencapaian matlamat Negara Maju.
Elemen
Umum
Pemasaran campuran adalah satu set
elemen-elemen pemasaran yang boleh dikawal dan berstrategi di mana setiap
organisasi menggabungkannya untuk menghasilkan maklumbalas yang dikehendaki di
dalam pasaran sasaran. Dengan menggunakan elemen-elemen di dalam campuran
pemasaran, organisasi boleh melakukan aktiviti-aktiviti pemasaran untuk
mempengaruhi permintaan terhadap produknya. Ia mengandungi empat elemen iaitu
produk, harga, saluran agihan dan promosi atau lebih dikenali sebagai ‘4 P’
(product, price,place and promotion).
Produk (Product)
Produk adalah sesuatu yang
ditawarkan kepada pasaran yang mempunyai sifat-sifat yang dapat menarik
perhatian, dapati dimiliki, digunakan dan mempunyai faedah psikologi serta
faedah fizikal yang boleh memuaskan kehendak pengguna semasa melakukan
pertukaran. Ianya merupakan perkhidmatan dan barangan yang ditawarkan kepada
kumpulan masyarakat sasaran oleh organisasi yang menawarkan yang juga
berdasarkan permintaan pasaran semasa (Clark K.B & Wheelwright, 1993).Secara
ringkasnya, produk boleh dikatakan sebagai sesuatu yang ditawarkan di pasaran
oleh pengusaha dan mempunyai satu set ciri-ciri ketaraseperti warna,
berat,harga dan ciri-ciri tidak ketara seperti kepuasan , kecekapan,
keberkesanan dan penyelesaian yang mana ciri-ciri tersebut diperlukan oleh
pengguna.
Pengguna akan membeli sesuatu produk
apabila ada keperluan kepada produk tersebut. Seperti contoh, bagi mengelakkan
kesesakan jalan raya yang perlu dilalui oleh seseorang pengguna, maka ia
memilih untuk membeli sebuah motorsikal bagi memudahkan ia bergerak dan
seterusnya membantu mengelakkan kerugian masa yang dialaminya. Ada juga
pengguna yang membeli atas dasar spontan iaitu seperti gula-gula yang
diletakkan di kaunter pembayaran di pasaraya walaupun sebenarnya dia tidak
memerlukan gula-gula itu. Pembelian seperti ini memerlukan sesuatu produk yang
mampu menarik perhatian dan seterusnya ‘memaksa’ pengguna membelinya.
Harga
(Price)
Harga
merupakan alat untuk mengukur nilai suatu barang, harga bagi produk merupakan
penentu bagi permintaan pasaran dan mempengaruhi posisi pesaing perusahaan
dalam merebut pelanggan. Ianya merupakan perkara kedua terpenting dalam elemen pemasaran campuran
ini. Menentukan harga barangan atau
produk merupakan satu proses yang agak sukar (Majumdar R, 2007). Hal ini kerana, penentuan harga
sesuatu barang atau perkhidmatan akan bersandarkan kepada kualiti, kuantiti,
keperluan atau kehendak pengguna serta kemampuan pengeluar dalam membekalkan
produk tersebut dan kemampuan pengguna untuk membeli atau membayar produk
tersebut (Clark K.B &
Wheelwright, 1993).
Harga
merupakan penanda aras bagi sesuatu produk dan dalam menetapkan harga perlulah
berhati-hati dalam memerhatikan potensi pasaran. Oleh sebab itu, penentuan
harga perlu diperhatikan agar harga yang ditetapkan dapat dijangkau oleh pelanggan
di samping itu dapat memberikan keuntungan bagi sesebuah perusahaan.
Lokasi
(Place)
Produk
yang telah dihasilkan oleh suatu perusahaan akan lebih berguna kepada pelanggan
apabila produk tersebut tersedia pada tempat dan saat dimana saja diperlukan.
Dalam
mencapai tujuan utama dari pemasaran iaitu menyalurkan produk atau perkhidmatan secara efisien dari pengusaha
kepada pelanggan, maka adanya keperluan utuk kerja pengedaran sebagai rantaian
yang harus dilalui oleh produk dari pengusaha kepada pelanggan pada masa dan
jumlah yang tepat.
Produk
yang dihasilkan oleh pengusaha biasanya tidak dijual secara langsung kepada pelanggan,
tetapi biasanya mereka melalui suatu perantara agar produk yang dihasilkan
dapat sampai ke tangan pelanggan dengan mudah . Menurut (Basu
Swastha, Irawan, 2002) memberikan defenisi tentang
saluran pengedaran sebagai berikut: Saluran pengedaran untuk sesuatu produk
adalah saluran yang digunakan oleh pengusaha untuk menyalurkan produk tersebut
dari pengusaha sampai ketangan pelanggan. Saluran pengedaran yang digunakan
adalah suatu struktur yang menggambarkan pilihan saluran yang dipilih oleh para
pengusaha seperti: pemborong, ejen, atau sebagainya.
Promosi
(promotion)
Promosi
adalah satu usaha sesuatu perusahaan atau individu memberikan maklumat dan mempengaruhi serta menarik pelanggan untuk
mengenali dan seterusnya membeli produk yang dihasilkan. Ia nya amat penting
kerana ia akan memastikan barangan atau produk yang ditawarkan dapat
diperlihatkan dan diperdengarkan kepada para pengguna yang memerlukannya (Ferrell O.C,
et. Al,
2002).
Promosi adalah cara yang sangat efektif dalam menarik pelanggan, serta
memperkenalkan barang-barang yang dihasilkan. Menurut (Philip
Kotler, 2004), alatan promosi didefinisikan seperti berikut :
1. Pengiklanan
Suatu promosi barang atau perkhidmatan
yang sifatnya ‘non-personal’ dilakukan oleh penaja yang diketahui.
2. Jurujual
Penjualan secara perseorangan
yang dilakukan oleh para jurujual yang mencuba dan memujuk pelanggan untuk
melakukan penjualan.
3. Promosi Jualan
Kaedah yang bermaksud untuk
mendapatkan pelanggan yang sudah bersedia untuk membeli produk atau perkhidmatan
sesebuah perusahaan.
4. Publisiti
Suatu kaedah pengiklanan secara
tidak langsung dimana produk atau perkhidmatan sesuatu perusahaan disebarluaskan
oleh media komunikasi dan dari mulut ke mulut.
Situasi
Felda Trading Sdn bhd
Produk
(Product)
Bagi
produk yang dikeluarkan oleh Felda Trading Sdn Berhad (FTSB), ianya
mengeluarkan barangan berupa produk dan perkhidmatan sekaligus. Terdapat
pelbagai produk dan perkhidmatan yang diusahakan terutama kepada pelanggan di
tanah-tanah rancangan FELDA. Bermula dari pembuatan barangan makanan seperti
kicap,sos,susu dan pelbagai lagi hinggalah kepada perkhidmatan insurans,
percetakan dan peralatan pertanian.
FTSB juga merupakan pemborong dan pengedar
kepada pelbagai barangan lain yang tidak disediakan oleh syarikat. Produk yang
dikeluarkan ini adalah berdasarkan permintaan yang mana pelanggan mahukan
produk yang berkualiti dan mencapai standard semasa. Penawaran produk ini juga
bagi mengurangkan kebergantungan kepada satu-satu jenama sahaja seperti Nescafe
dan pihak FTSB telah bekerjasama dengan pihak tertentu bagi mengeluarkan produk
jenamanya sendiri iaitu SLERA dan FRESHA. Dengan rekabentuk dan pembungkusan
yang menarik, ia menjadi satu tarikan kepada pelanggan di tanah-tanah rancangan
FELDA khasnya. Kepelbagaian produk tersebut mempunyai pelbagai jenama yang juga
diedarkan oleh pelbagai syarikat lain dan bukannya FTSB semata-mata, dimana FTSB
hanyalah menjadi jaminan ikon dan pengeluar.
Kepelbagaian
barangan dan perkhidmatan yang diwujudkan ini memudahkan para pelanggan untuk
berurusan di bawah satu bumbung. Mereka tidak perlu pergi ke syarikat yang
berlainan untuk mendapatkan perkhidmatan berbeza. Di samping membeli barangan
rumah, mereka boleh juga mendapatkan perkhidmatan insurans, percetakan, membeli
alat pertanian serta mereka juga boleh membeli perabot yang mana pihak FTSB
sebagai pemberi hutang dan bayarannya boleh dijelaskan melalui potongan bulanan.
Melalui
kepelbagaian variasi produk, ianya menjadikan produk FTSB terkenal terutama di
tanah rancangan FELDA. Selain itu, FTSB juga terlibat dalam pembukaan dan
pengendalian stesen minyak di kebanyakan kawasan serta penjualan produk
berkaitan minyak pelincir. Pihak FTSB melabur dalam pelbagai produk dan
perkhidmatan sejajar dengan matlamat korporat syarikat yang mahu menjadi
syarikat terbaik demi kesinambungan kumpulan FELDA dan kemajuan negara.
Harga
(Price)
Seperti
yang telah dinyatakan sebelum ini, harga yang akan ditawarkan oleh sesebuah
firma akan menjadi titik tolak kepada permintaan dan penawaran produk tersebut
di dalam pasaran. Ini akan membawa kesan kepada perusahaan tersebut sama ada
harga yang ditawarkan tersebut akan berada di dalam lingkungan kemampuan pembeli
atau dalam lingkungan kemampuan firma dalam menghasilkan barangan tersebut.
Dalam
hal ini, ianya jelas menunjukkan bahawa melalui pengeluaran produk baru
bersandarkan kepada permintaan ramai dan kemahuan agar pasaran tidak dimonopoli
oleh sesebuah jenama sahaja, ianya memberikan satu tanggapan bahawa setiap produk
akan mempunyai harga yang berbeza dari pesaing samada tinggi, sama atau lebih
rendah harganya. Ini juga akan mempengaruhi minda pengguna bahawa produk yang
dikeluarkan mempunyai nilai yang tersendiri walaupun sukar untuk memecahkan
monopoli tersebut.
Harga
yang ditawarkan seperti contoh kopi FRESHA bagi menggantikan produk Nescafe
keluaran NESTLE, harganya perlulah lebih rendah supaya ia mampu untuk bersaing
dan menarik minat peminum Nescafe. Harga yang mampu bersaing tetapi masih
mengekalkan keuntungan kepada syarikat. Sebagai perbandingan, harga bagi
Nescafe Classic 200 gram adalah sekitar RM 17.30 dan bagi kopi FRESHA dengan
berat yang sama adalah hanya sekitar RM 4.80 sahaja dan sudah tentu dalam hal
ini, kopi FRESHA mempunyai kelebihan dari segi harga dan dengan harapan ia
mampu untuk menarik pengguna untuk mencuba dan seterusnya kekal dengan jenama
ini. Penjimatan sebanyak 27% ini membawa erti yang amat besar kepada dunia
pemasaran dan penjualan.
Harga yang ditawarkan oleh pihak FTSB juga amatlah
berpatutan mengikut kepada situasi semasa iaitu sebagai pengganti atau alternatif
lain kepada pengguna yang mahukan produk keluaran negara sendiri dengan kualiti
yang hampir sama. Hal ini kerana, kreativiti dalam penampilan produk akan
menjadi kunci utama kepada nilai harga barangan tersebut. Ini menunjukkan
bahawa pembungkusan dan reka bentuk cantik akan mampu untuk menarik minat para pelanggan
selain dari rasanya untuk membeli produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.
Tempat
(Place)
FTSB
mempunyai beberapa cawangan yang terletak di seluruh Malaysia dan kebanyakannya
adalah di tanah rancangan FELDA. Perletakan kawasan lain bagi para pelanggan untuk
mendapatkan barangan adalah di kawasan bandar yang berhampiran dengan aset
FELDA seperti di Temerloh, Segamat, Bandar Pusat Jengka, Alor Gajah, Kluang,
Sahabat dan tidak ketinggalan Kuala Lumpur serta bandar-bandar lain.
Lokasi
kedai FTSB boleh dikatakan agak kurang strategik yang mana selain Kuala Lumpur,
kedai-kedai FTSB hanya tertumpu di bandar atau pekan kecil sahaja. Apabila
lokasi kedai-kedai ini diletakkan di kawasan yang kecil, kuasa membeli oleh
penduduk juga adalah kecil dan sebaran maklumat tentang kedai atau premis FTSB
juga hanya berlegar di kawasan itu sahaja. Walaupun akses kepada kedai adalah
mudah kerana ia terletak di tengah bandar, pelanggan yang datang kebiasaannya
adalah penduduk di sekitar itu sahaja dan ini membantutkan hasil jualan dan
perkembangan syarikat.
Selain
dari pengedaran produk syarikat lain, bagi produk keluaran sendiri seperti
kopi, beras dan pelbagai lagi, pihak FTSB mempunyai rangkaian sendiri dan
rangkaian ini boleh dikatakan kecil dan kurang berdaya saing kerana ia masih tidak dapat menembusi rak-rak
di kedai lain apatah lagi rak pusat membeli belah terkemuka di bandar
besar. Selain itu, ketiadaan laman web yang membolehkan para pelanggan
mengakses atau melanggan produk berbentuk perkhidmatan atau pencarian maklumat
seperti insurans dan sebagainya menjadikan pelanggan tidak mengetahui tentang
kedai atau perkhidmatan yang ditawarkan.Ia menjadikan interaksi secara maya tidak
dapat dilaksanakan yang mana ia merupakan satu kaedah terkini untuk memudahkan
komunikasi antara pelanggan dan syarikat.
Promosi
(Promotion)
Kaedah
pempromosian yang diketengahkan oleh FTSB adalah menggunakan kaedah yang ringkas malah boleh dikatakan cukup-cukup
ringkas. Pertama sekali adalah cara pengiklanan atau cara pempromosian. Selama
ini kedai FTSB hanya bergantung kepada pelanggan tradisi iaitu para warga FELDA
sahaja dan sedikit pelanggan luar. Promosi yang dilaksanakan hanyalah secara
ala kadar dan tiada promosi khusus yang diadakan seperti yang dilakukan oleh syarikat terkenal
seperti GIANT, TESCO dan sebagainya, hampir setiap bulan mereka akan mencetak
ribuan makalah atau ‘flyers’ dan disebarkan ke seluruh kawasan berhampiran.
Tidak cukup dengan itu, pengiklanan di media massa juga memberi impak yang
tinggi yang mana para pelanggan tahu bahawa pihak syarikat sedang melaksanakan
jualan dan promosi.
Promosi
boleh dikatakan sebagai kaedah memberitahu. Ketiadaan pemberitahuan akan
menyebabkan orang tidak tahu apa yang ada dan apa yang ditawarkan. FTSB tidak
menggunakan pendekatan kreativiti dalam mempromosikan produk mereka sendiri. Tiada
kaedah yang diketengahkan dan hanya bersandarkan pemberitahuan secara mulut ke
mulut sahaja.
Ringkasnya,
dengan tidak mengeksploitasi media elektronik dan bukan elektronik menjadikan FTSB
jauh ketinggalan berbanding pesaing yang lain. Jika mempunyai pendekatan pemasaran
yang terkini dan canggih, ianya bukan sahaja mampu untuk menarik perhatian
ramai orang tetapi ianya juga mampu untuk mendekatkan diri dengan para pembeli
dalam memperlihatkan promosi produk yang dilancarkan. Selain itu, ia juga
membolehkan FTSB memujuk dan juga mampu untuk memberikan informasi yang berguna
kepada para pembeli dalam mencari dan membuat pilihan yang berkaitan dengan produk
dan perkhidmatan yang ditawarkan.
Cadangan Penambahbaikan Pengimplementasian Elemen
Pemasaran Campur.
Berdasarkan
kepada elemen 4P bagi FTSB, terdapat beberapa cadangan yang ingin dikemukakan
berdasarkan kepada setiap 4P tersebut. Yang pertama sekali adalah melalui
produk. Dalam melihat produk dan perkhidmatan yang telah diusahakan oleh FTSB
itu sendiri, kepelbagaian produk yang dihasilkan agak memuaskan. Kaedah yang
lain harus digunapakai dalam penghasilan produk yang lebih variasi dan juga
berkualiti pada masa yang sama. Sebagai contoh, mengeluarkan produk kopi ala
Nescafe yang boleh dipelbagaikan kepada minuman tin dan kopi paket tiga dalam
satu (3 in 1). Penjualan kini hanya bergantung kepada kopi serbuk yang sudah
tentunya mempunyai pasaran yang kecil berbanding minuman tin dan paket tiga
dalam satu. Dari segi harga
pula, ianya menunjukkan bahawa pihak FTSB menjalankan pernigaan mengikut harga sebenar
yang selepas dikira boleh membawa keuntungan yang berpatutan kepada pihak
syarikat. Bukan mengikut kepopularan seperti yang berlaku kepada Nescafe. Bagi
produk dan perkhidmatan lain pula, pihak FTSB mengambil komisen sahaja bagi
produk bukan keluaran sendiri. Boleh
difahami bahawa pihak FTSB mahu mengambil tempat dahulu di dalam arena kopi dan
kemungkinan harganya akan dinaikkan mengikut keadaan semasa. Ia boleh dianggap
sebagai pengorbanan keuntungan demi untuk mendapatkan tempat di hati pelanggan.
Tambahan pula, kaedah perletakan harga yang dijalankan oleh FTSB haruslah
bersandarkan kepada keadaan sosioekonomi penduduk setempat. Hal ini kerana,
perletakan harga yang tidak bersesuaian akan menyebabkan pembeli pergi ke kedai
yang lain. Maka dengan itu, perletakan harga haruslah bersandarkan bukan sahaja
kepada harga pasaran semasa, tetapi juga kepada permintaan dan penawaran di
dalam pasaran.
Bagi tempat
pula, perletakan kedai-kedai FTSB adalah di tempat yang tidak cukup strategik. Pihak
FTSB seharusnya sudah berkembang maju memandangkan ia ditubuhkan sudah
menjangkau 45 tahun dan sudah sampai masanya kedai-kedai FTSB berkembang
seperti pasaraya super yang ada. Pilih lokasi yang dikunjungi ramai serta
kawasan-kawasan tumpuan pelancong.Tambahan pula, ciri-ciri kedai juga harus
dipertingkatkan. Ianya bukan sekadar menunjukkan nilai eksklusif jenama FELDA
ini, yang namanya terkenal seluruh dunia tetapi ianya juga mampu untuk menarik
minat pengunjung untuk berkunjung. Ianya juga haruslah dalam keadaan yang
terbaik dan haruslah mempunyai reka bentuk kedai yang mempunyai nilai-nilai
yang tersendiri yang menunjukkan siapa FTSB yang sebenarnya, serta memastikan
para pengunjung yang berkunjung akan memperoleh pengalaman yang terbaik dan
akan senantiasa menjadi kenangan.
Dari
aspek promosi pula, penggunaan medium untuk memberikan maklumat tentang produk FTSB
sangat teruk dan mengecewakan. Tiada promosi yang dijalankan secara khusus dan
sepatutnya pihak FTSB boleh membuat promosi uji rasa di pasaraya besar dan mengajak
pengunjung untuk mencuba produk yang ada. Pemberitahuan melalui mulut ke mulut
sudah menjadi perkara semalam. Jadikan medium media sosial yang tiada sempadan
sebagai medium untuk promosi. Antara lain, FTSB boleh membuat pertandingan
menggunakan produk tersebut sebagai tumpuan utama. Para pelanggan akan tahu
tentang produk dan seterusnya nama syarikat akan terkenal.
FTSB juga boleh menjadikan CSR (corporate social responsibilities) sebagai batu loncatan untuk
mengembangkan jenama di pasaran dan bukan dibuat mengikut musim-musim tertentu
sahaja. Di samping dapat menjual produk yang dihasilkan, ia juga akan
menjadikan FTSB sebagai syarikat yang mementingkan nilai dan juga tanggungjawab
sosial dalam era globalisasi ini. Penajaan sesuatu program juga merupakan
sesuatu yang sinonim dilakukan oleh banyak syarikat. Penglibatan mereka dalam
program seperti ini menjadikan syarikat atau produk mereka diketahui ramai.
Pihak FTSB patut memikirkan kaedah ini sebagi satu kaedah mempromosikan
syarikat dan produk mereka.
Rumusan
Dalam
melihat Kaedah Pemasaran Campuran “Marketing Mix” ianya memperlihatkan 4Ps yang
mana ianya melibatkan Product (Produk), Price (Harga), Place (Tempat) dan
Promotion (Promosi). Keempat-empat elemen ini menjadikan kaedah pemasaran Felda
Trading Sdn Bhd (FTSB) mampu untuk terus bersaing dan mencipta nama di persada
dunia. Ianya menunjukkan bahawa pendekatan yang digunakan oleh FTSB masih tidak
mencukupi dan memerlukan pemangkin agar ia terus kekal dalam pasaran.
Lokasi
yang dipilih bagi membina kedai atau pejabat perlulah di tempat tumpuan orang
ramai. Jadikan pusat hentian bas, lapangan terbang ataupun penyertaan semasa
program besar seperti ‘sure heboh’ pasti membantu meningkatkan reputasi
syarikat dan penjenamaannya. Pelanggan perlu mengenali terlebih dahulu produk
dan barulah mereka akan membelinya. Promosi menggunakan kaedah yang tepat bukan
sahaja menjadikan ia satu jenama yang unggul di Malaysia, malahan hingga ke
persada dunia.
No comments:
Post a Comment