PENGENALAN PENGURUSAN
SUMBER MANUSIA
Sumber
manusia ditakrifkan sebagai sekumpulan kakitangan dan pekerja yang berkhidmat dalam
sesebuah organisasi. Tidak mungkin sesebuah organisasi boleh wujud tanpa sumber
manusia yang membantu operasinya atau mengendalikannya. Walau sekecil manapun sesebuah perniagaan , ia pasti memerlukan
kerjasama dari sumber manusia dari luar atau rakan-rakan perniagaan lain untuk memastikan
kelestariannya.
Tujuan
diwujudkan pengurusan sumber manusia adalah untuk memastikan bahawa manusia
yang diambil bekerja oleh organisasi digunakan dengan cekap dan berkesan agar mereka berupaya menyumbang kepada pencapaian
matlamat organisasi. Dahulu, sumber manusia dikenali sebagai ‘kos’ kepada
organisasi kerana perlu dibayar gaji, diberi berbagai bentuk faedah dan cuti,
bonus dan faedah kesihatan. Kini, mereka dikenali pula sebagai ‘aset’ kepada
organisasi. Pada hakikatnya, manusia adalah nadi utama dalam sesebuah
organisasi agar ia dapat bergerak dengan lancar.
Anjakan
paradigma inilah yang mencetuskan betapa pentingnya sesebuah organisasi
menghargai hasil kerja yang berkualiti yang ditunjukkan oleh kakitangan dan
pekerja mereka. Pengurusan tertinggi organisasi juga perlu memastikan tenaga
kerja yang menerajui organisasi mereka mampu memanifestasikan misi, objektif
dan saranan korporat seperti yang dikehendaki . Oleh itu, pengurusan sumber
manusia perlu untuk menentukan pencapaian objektif dan matlamat organisasi.
Pengurusan
sumber manusia merupakan satu bahagian dalam pengurusan yang mempunyai hubungan
yang rapat sesama individu. Di samping itu juga, ia menumpukan terhadap
pencapaian dan kehendak serta keperluan kepada pelanggan, di mana ia boleh
membantu organisasi memberi kepuasan kepada keperluan luaran pelanggan.
Pengurusan sumber manusia merupakan aspek penting dalam strategi pembangunan
sumber manusia yang merupakan kunci kepada kejayaan organisasi. Pekerja
merupakan harta yang penting dan berharga berbanding dengan sumber lain dalam
organisasi
PERUSAHAAN
PILIHAN
Bagi
sesebuah organisasi, pengurusan sumber manusia amatlah penting kerana
manusialah yang memainkan peranan penting dalam menentukan halatuju sesebuah
organisasi. Pada masa yang sama persepsi pihak pengurusan tertinggi atau
pemimpin utama organisasi terhadap pengurusan sumber manusia juga perlu peka
terhadap perubahan dan kehendak semasa. Pengurusan sumber manusia kini
diletakkan harapan yang jitu supaya inisiatif yang dilaksanakan oleh pengurusan
sumber manusia meningkatkan nilai dan tahap organisasi. Justeru, di antara
pendekatan yang dipilih ialah menjitukan perkaitan di antara pengurusan sumber
manusia dengan visi dan misi organisasi dengan matlamat dapat merangsang
prestasi organisasi.
Awalnya, ditubuhkan di Malaysia sebagai syarikat sendirian
berhad , kemudian tersenarai di Bursa Malaysia sejak Jun 2012, mempunyai enam
asas perniagaan yang terdiri dari perusahaan huluan serta hiliran sawit,
perusahaan getah, gula, penyelidikan dan pembangunan (R&D), khidmat
pertanian, peruncitan dan pemasaran, pengangkutan dan pelbagai jenis perusahaan
, FGV secara langsung beroperasi sebagai
cabang pelaburan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA). Syarikat ini
tersenarai di papan utama Bursa Malaysia sejak 28 Jun 2012 sebagai Felda Global
Ventures Berhad (FGV) dengan modal pasaran pada 31 Disember 2013 sebanyak RM
16.6 billion.
FGV
merupakan pengusaha terbesar dunia, penghasil minyak sawit mentah dan kedua
terbesar di Malaysia memiliki keupayaan penapisan minyak sawit. Dengan seramai
19,000 orang kakitangan yang terdiri dari anak syarikat dan syarikat bersekutu,
wawasan untuk menjadi antara 10 konglomerat dunia dalam perniagaan tani
menjelang tahun 2020 merupakan satu cabaran yang besar kepada jabatan sumber
manusianya. Sebagai satu jabatan yang mengendalikan sebegitu ramai kakitangan, yang
merangkumi dari buruh kasar di ladang dan estet hinggalah kepada pengarah dan
pengerusi, mereka mempunyai misi tersendiri bagi mencari dan mencipta
kakitangan yang professional yang akan menyumbang kepada pembangunan syarikat. Visi
dan misi yang diterapkan adalah seperti berikut :
VISI
‘Untuk Menjadi Peneraju Global dalam Kepelbagaian
Perniagaan Tani’
MISI
Untuk
menjadi pemain global melalui :
·
Membina rantaian nilai secara bersepadu
·
Memupuk kepelbagaian dalam komoditi dan geografi
Mencipta
nilai melalui sumber manusia menjadi salah satu misi bagi mereka dan bagi mencapai misi ini, mereka telah
menyediakan persekitaran dan pengurusan yang terbaik bagi memangkin daya
inovasi, komunikasi dan komitmen antara pekerja dan syarikat. Pembangunan
sumber manusia merupakan kunci ke arah masa depan dan mereka cuba mewujudkan
nilai yang tinggi melalui usaha yang jitu, sentiasa bergerak kehadapan
melangkau konsep ‘cuma
buat kerja’ dan pekerja
gembira apa yang dilakukan
di samping memperolehi manfaat darinya. Mereka
berusaha menjadikan ianya sebagai perhubungan jangka panjang yang menyokong sesama sendiri dan maju bersama-sama. Feldaglobal.com(2015)
FUNGSI
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
|
Fasilitator
|
Perancangan
|
Koordinator
|
Juruaudit
|
Pemudah cara
|
Kelima-lima
aktiviti tersebut boleh diperincikan seperti berikut:
Perancangan
Kenapa kita perlu kepada perancangan
sumber manusia? Perancangan sumber manusia perlu untuk menganalisis situasi
pekerjaan sekarang dan masa depan dan membentuk strategi untuk memenuhi
keperluan sumber manusia dan organisasi.
Perancangan sumber manusia adalah
satu proses dimana pengurus akan merancang tenaga kerja berdasarkan matlamat
dan strategi organisasi. Ini bermakna perancangan sumber manusia berkisar
kepada empat persoalan pokok iaitu :
·
Di mana kita hendak berada ?
·
Di mana kita sekarang ?
·
Bagaimana kita hendak sampai ke
tempat yang kita hendak berada ?
·
Bagaimana prestasi kita sekarang?
Daripada persoalan tersebut, dapatlah kita nyatakan
beberapa peringkat proses yang perlu diketahui di dalam perancangan sumber manusia
iaitu :
a.Ramalan
Sumber Manusia
Keperluan sumber manusia dari segi kuantiti (bilangan
pekerja) dan kualiti (pengetahuan dan kemahiran) yang diperlukan oleh
organisasi diramalkan. Pengurus sumber manusia juga akan membuat jangkaan bagi
pekerja-pekerja yang akan bersara, dinaikkan pangkat dan yang akan meninggalkan
organisasi.
b.Inventori
Sumber Manusia
Inventori sumber manusia bertujuan untuk menentukan
dan menilai sumber manusia dari segi bilangan, pengetahuan dan kemahiran yang
sedia ada dalam organisasi. Ia tediri daripada rekod-rekod dan maklumat yang
berkaitan dengan pekerja. Bagi memudahkan kerja pengurusan tenaga manusia,
inventori ini hendaklah sentiasa dikemaskini.
c.Membandingkan
Ramalan dengan Inventori
Inventori sumber manusia yang sedia ada akan
membolehkan pengurus membuat perbandingan dan memadankan personel (dalam bentuk
kualiti dan kuantiti) dengan personel yang diperlukan
pada masa hadapan.
d.Membentuk
Program Sumber Manusia
Setelah
membandingkan ramalan dan inventori sumber manusia pengurus akan mewujudkan
program-program yang perlu bagi memenuhi keperluan organisasi seperti
pengrekrutan, pemilihan, latihan dan lain-lain program yang bersesuaian.
Fasilitator
Antara
peranan utama pengamal sumber manusia adalah bertindak sebagai perunding yang
mengimbangi perkhidmatan kepada majikan dan pekerja secara professional dan
adil.
Selain itu, pengamal sumber manusia mesti
berfungsi sebagai fasilitator dalam hubungan antara majikan-pekerja.
Kemahiran dan pengetahuan pekerja harus dipertingkatkan pada setiap masa agar pengurusan sumber manusia dapat memberi perkhidmatan berkesan kepada setiap sektor organisasi. Pekerja yang mahir dan berkebolehan dapat membantu organisasi anda untuk meningkatkan prestasi. Ekoran daripada ini kedudukan pendapatan organisasi akan meningkat.
Kemahiran dan pengetahuan pekerja harus dipertingkatkan pada setiap masa agar pengurusan sumber manusia dapat memberi perkhidmatan berkesan kepada setiap sektor organisasi. Pekerja yang mahir dan berkebolehan dapat membantu organisasi anda untuk meningkatkan prestasi. Ekoran daripada ini kedudukan pendapatan organisasi akan meningkat.
Latihan dan pembangunan pekerja
perlu diurus secara strategik. Ini bermaksud bahawa ia dirancang dengan tujuan
mencapai objektif organisasi dan juga objektif pekerja. Perancangan ini dibuat
dengan membuat analisa keperluan latihan semua pekerja serta organisasi. Ini
akan dapat mengesan jenis latihan dan pembangunan yang tepat. Bajet latihan
tidak akan disia-siakan dan kedudukan bajet pada tahun kemudiannya tidak
terjejas. Secara umumnya, penyataan di bawah merupakan aktiviti sebagai seorang
fasilitator dalam merancang latihan dan perjalanan kerjaya seseorang petugas
baru di sesebuah organisasi.
·
Orientasi dan melatih pekerja
·
Mengurus dan mengimplimentasi pengurusan
dan program-program pembangunan organisasi.
·
Membentuk kumpulan yang berkesan dalam
struktur organisasi.
·
Mereka sistem bagi menilai prestasi
setiap pekerja.
·
Bantu pekerja dalam membangunkan
rancangan kerjaya mereka.
Koordinator
Jika khidmat fasilittor sebagai
perunding, coordinator pula berperanan memastikan pampasan dan kemudahan adalah
adil dan konsisten untuk mengekalkan imej sebagai majikan pilihan . Selain dari
sistem penggajian, kemudahan atau kelebihan yang lain juga harus disediakan
dengan tujuan menarik pekerja-pekerja yang berbakat, meningkatkan motivasi
pekerja agar menumpukan perhatian kepada tugas serta tanggungjawab, dan
mengekalkan minat mereka untuk terus berkhidmat dengan organisasi. Selain itu,
coordinator juga perlu :
·
Membuat perancangan dengan tujuan meningkatakan
motivasi pekerja dalam urusan setiap hari
·
Mengurus secara sistematik segala
perkara berhubungkait dengan hal ehwal bakal pesara dengan tujuan
memperkukuhkan imej majikan pilihan
·
Memberi kemudahan perubatan yang
munasabah untuk menjaga kesihatan pekerja dan tanggungan agar pekerja dapat
menumpuhkan tenaga dan masa dalam menjalankan tugas
·
Reka dan implimentasi program yang
memastikan keselamatan dan kesihatan pekerja terjamin.
·
Memberi bantuan kepada pekerja yang
mempunyai masalah peribadi yang boleh mempengaruhi prestasi kerja mereka.
·
Menyelaraskan hal-hal berkaitan dengan
kesihatan dan keselamatan pekerja, kemudahan-kemudahan dan faedah.
Pengurusan
sumber manusia bermula pada masa pengambilan pekerja, dan seterusnya penyediaan
insentif yang memberi motivasi kepada pekerja agar mereka akan lebih komited
kepada organisasi dan terus kekal dalam perkhidmatan sehingga bersara.
Juruaudit
Juruaudit
akan menyelia prestasi pekerja dan mengawal tawaran-tawaran pampasan seperti
ganjaran-ganjaran serta faedah-faedah kepada para pekerja dan seterusnya
menilai laporan-laporan kemalangan dan kecederaan.
Sebagai jabatan yang mengurus Sumber
Manusia, ia haruslah menjalankan audit ke atas fungsi sumber manusia setahun sekali untuk mengetahui sama ada
dasar, proses dan prosedur dapat memenuhi keperluan organisasi dalam jangka
masa pendek dan panjang.
Perkara seperti persaraan pekerja,
kenaikan pangkat, peletakan jawatan, pemberhentian pekerja, perancangan
kemajuan organisasi, dan keadaan persekitaran perlu diambilkira. Keadaan
ekonomi dan kedudukan kewangan organisasi juga perlu diambilkira.
Selalunya jika organisasi mengalami
masalah kewangan oleh kerana kemelesatan ekonomi dan perlu mengurangkan kos,
pekerja akan menjadi sasaran utama. Pekerja akan diberhentikan mengikut
keputusan yang mungkin tidak dapat ditukar.
Pemudah cara
Secara umumnya, mana-mana sistem
perhubungan industri melibatkan tiga pihak iaitu majikan, pekerja dan kerajaan.
Menurut Maimunah (1999), pihak-pihak yang terlibat dalam perhubungan industri
ialah majikan dan organisasinya, pekerja dan kesatuannya serta kerajaan.
Bahagian pengurusan sumber manusia bertindak sebagai
orang tengah di dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan isu-isu disiplin
pekerja,perundingan dengan kesatuan sekerja, menangani konflik dan
ketidakpuasan pekerja. Pemudah cara juga akan berfungsi sebagai :
·
Orang tengah di antara organisasi dan
kesatuan sekerja.
·
Merekabentuk sistem bagi mengurus
disiplin dan bantahan.
CABARAN MASAKINI
Cabaran Globalisasi
Globalisasi
adalah satu sistem dunia baru yang dikatakan akan menggantikan sistem dunia
dewasa ini. Melalui globalisasi, dunia dilihat tiada batasan sempadan dan
ketelusan yang menjurus kepada persaingan drastik dalam apa jua keadaan.
Pengaruh globalisasi terhadap ekonomi Malaysia telah bermula sejak awal 1980an
lagi. Sejak Malaysia menganggotai World Trade Organization (WTO) pada tahun
1995, pengaruh globalisasi semakin pesat dan berlaku perubahan penting dalam
ekonomi global termasuklah aktiviti pengeluaran, pengaliran modal dan kewangan,
pelaburan langsung asing, dan perdagangan antarabangsa. Proses ini telah
menjadikan ekonomi Malaysia amnya mengalami satu proses transformasi yang amat
besar iaitu daripada ekonomi berasaskan sektor pertanian kepada ekonomi
berasaskan intelektual menerusi teknologi maklumat dan telekomunikasi yang
sentiasa berkembang pesat .
Justeru itu keupayaan organisasi seperti FGV untuk menilai, mengikuti dan mentafsir isu globalisasi merupakan cabaran yang amat mendesak kerana ia akan menentukan keupayaan daya saing organisasi di dalam melahirkan warga cemerlang. Oleh yang demikian, satu pendekatan secara menyeluruh, sistematik dan strategik yang meliputi pelbagai aspek termasuk perancangan, latihan, perkembangan kerjaya, keselamatan dan kesihatan, kebajikan, penilaian prestasi, aspek disiplin serta ganjaran adalah cabaran yang perlu ditangani dengan baik bagi mengelakkan daripada timbulnya beberapa isu lain yang memudaratkan imej dan reputasi sesebuah institusi itu khasnya di dalam usaha melahirkan warga cemerlang di dalam masyarakat atau organisasi.
Justeru itu keupayaan organisasi seperti FGV untuk menilai, mengikuti dan mentafsir isu globalisasi merupakan cabaran yang amat mendesak kerana ia akan menentukan keupayaan daya saing organisasi di dalam melahirkan warga cemerlang. Oleh yang demikian, satu pendekatan secara menyeluruh, sistematik dan strategik yang meliputi pelbagai aspek termasuk perancangan, latihan, perkembangan kerjaya, keselamatan dan kesihatan, kebajikan, penilaian prestasi, aspek disiplin serta ganjaran adalah cabaran yang perlu ditangani dengan baik bagi mengelakkan daripada timbulnya beberapa isu lain yang memudaratkan imej dan reputasi sesebuah institusi itu khasnya di dalam usaha melahirkan warga cemerlang di dalam masyarakat atau organisasi.
Dalam menangani isu globalisasi yang
bukan sahaja impaknya kepada FGV malah kepada seluruh dunia, pihak FGV
menekankan supaya setiap kakitangannya perlu sentiasa mengikuti perkembangan
terkini dunia terutama dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan. Aktiviti hiliran sesuatu sumber perlu sentiasa diinovasikan agar ianya sentiasa
menjadi pilihan pengguna terutama dikalangan warga Eropah dan Amerika. Banyak
serangan yang dilakukan terutama kepada produk hasilan sawit dan ini menjadi
tanda aras agar pihak syarikat perlu sentiasa memastikan penyaluran maklumat,
layanan kepada pelanggan dan mutu produk yang dihasilkan mencapai standard
dunia. Organisasi yang besar seperti FGV menghadapi cabaran ini secara
berterusan samada dari dalam atau luar negara bermula dari serangan di sudut
politik hinggalah kepada isu berkaitan kepimpinannya.
Cabaran
Pengurusan Perubahan
Dunia sentiasa berubah. Justeru
tiada yang kekal dalam kehidupan. Hari ini tidak sama dengan hari semalam dan
hari esok pasti tidak sama dengan hari ini. Dengan lain perkataan, perubahan
sentiasa dan terus menerus berlaku dalam pelbagai aspek kehidupan manusia. Yang
kekal dalam kehidupan ialah perubahan itu sendiri. Ini bermaksud bahawa mahu
ataupun tidak manusia tidak dapat lari dari mengalami pelbagai perubahan dalam
perjalanan kehidupannya di muka bumi.
Agama Islam juga menuntut umatnya
supaya berubah kerana dasar asas kepada syariah dan prinsip ijtihad Islam yang
dinamis itu tertumpu kepada perubahan, yakni dengan bertindakbalas dan mengarah
kepada melakukan perubahan seperti firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada
pada satu kaum, sehingga mereka ubah apa yang ada
pada diri mereka.
(ar-Ra’d: 11)
Berdasarkan
definisi mengurus perubahan, dapatlah disimpulkan bahawa “mengurus dan
menangani perubahan” bermaksud bagaimana mengendalikan dengan teratur
dan sempurna serta menjadikan perbezaan yang dihajati di sesebuah organisasi satu
kenyataan. Perbezaan yang dihajati itu pula mestilah ke arah mempertingkatkan
kualiti keberkesanan dan bukan sebaliknya.
Secara
khususnya, terdapat dua bentuk cabaran yang dihadapi oleh organisasi seperti
FGV. Cabaran ini saya kategorikan dalam berbentuk formal dan tidak formal.
Cabaran formal adalah nyata dan dapat dilihat manakala cabaran tidak formal
adalah bersifat tersirat. Secara peribadinya saya berpendapat bahawa cabaran
formal adalah jauh lebih mudah ditangani. dan tidak begitu rumit berbanding cabaran yang tidak
formal.
Cabaran-cabaran
formal yang dihadapi kini adalah isu-isu yang berkaitan dengan:
(1) teknologi (2) struktur organisasi (3)
bentuk-bentuk laporan dan (4) produk dan perkhidmatan. Manakala cabaran tidak
formal termasuklah (1) norma; (2) kepercayaan dan nilai; (3) matlamat
Personal (4) sikap (5) kesetiaan (6) perhubungan
informal (7) rangkaian kuasa (power networks) dan (8)ganjaran dan
imbuhan.
Kesemua
cabaran ini perlu dihadapi oleh sesebuah organisasi seperti FGV jika mereka
serius dalam membuat sesuatu perubahan. Cabaran tidak formal menjadi titik
tolak berjayanya sesuatu perubahan yang dilaksanakan.
Cabaran
Pembangunan Sumber Manusia (Tekanan Kerja)
Dalam
konteks sumber manusia, pelbagai isu telah diketengahkan khususnya yang
berhubung kait pembangunan, perancangan dan pengurusan sumber manusia yang
menjadi tonggak sesebuah organisasi. Berdasarkan Ab. Aziz Yusoff (2006),
‘sumber manusia’ ialah aset terpenting organisasi sama ada organisasi
perniagaan yang mengutamakan aspek-aspek produktiviti, kualiti, kepuasan
pelanggan, keuntungan dan ‘viability’ ataupun organisasi awam yang mementingkan
kualiti perkhidmatan, keberkesanan kos serta kepuasan dan keselesaan pelanggan.
Untuk
menghasilkan warga yang cemerlang di dalam organisasi ‘Pengurusan sumber
manusia’ perlu mempunyai strategi yang mampan dan berkesan. Ia merujuk kepada
cara dan pendekatan yang digunakan oleh organisasi untuk mengurus dan mengawal
aktiviti yang berkaitan dengan sumber manusia dalam organisasi agar selari dan
mencapai matlamat organisasi (Faridahwati Mohd Shamsudin et al. 2006).
Dalam
memastikan produktiviti dipertingkatkan, sering kali pekerja dibebani dengan
tugas dan tanggungjawab tambahan. Bebanan ini berlaku dalam keadaan jumlah kakitangan
yang tidak seimbang dengan peningkatan jumlah buruh dan pelanggan, projek
banyak tetapi kakitangan sedikit. Walaupun kedengaran pelik tetapi semua pihak
harus menerima hakikat bahawa masalah yang dihadapi oleh golongan pekerja
menjurus kepada tekanan mental dan emosi berbanding fizikal, seterusnya
menjejaskan keupayaan dan kepercayaan mereka terhadap diri sendiri untuk
mencapai matlamat melahirkan etika dan mutu kerja yang cemerlang dan berkualiti.
Selain
itu, beberapa faktor yang menyebabkan stres dalam kalangan kakitangan FGV
iaitu:
(i) Harapan pemegang saham dan pengurusan terlalu
tinggi kepada kakitngan kerana sering mahukan pencapaian terbaik.
(ii) Masalah disiplin di kalangan buruh yang sukar dikawal terutama buruh yang baru
bekerja dan kakitangan di luar negara termasuk melibatkan keselamatan kakitangan.
Selain stres diakibatkan oleh tekanan kerja, kakitangan
juga berhadapan dengan masalah ‘burn out’.
Permasalahan burn out Henry Neils (1995),
jika mengikut mempunyai petanda-petanda
awal seperti berikut:
i.
Keletihan yang
kronik – kepenatan, keletihan, perasaan telah digunakan secara fizikal
ii.
Kemarahan
terhadap mereka yang membuat
iii.
Kritikan kendiri
kerana bertahan dengan tuntutan tersebut
iv.
Perasaan
dicerobohi
v.
‘Meletup’ dengan
mudah terhadap sesuatu perkara (Exploding easily at seemingly inconsequential
things);
vi.
Sakit kepala
yang kerap dan gangguan gastric
vii.
Kehilangan atau
pertambahan berat badan
viii.
Kekurangan tidur
dan kemurungan
ix.
Semput
x.
Prasangka
xi.
Perasaan tidak
bermaya
Tidak
dapat dinafikan bahawa permasalahan stres atau burn out berupaya mengakibatkan
isu-isu berhubung kait etika dan integriti. Ada dikalangan warga kerja FGV memberitahu dan
mempamerkan simptom-simptom seperti ini. Satu gerak kerja dan inisiatif perlu
diambil bagi menangani cabaran ini.
Menangani
Cabaran
Globalisasi harus berupaya memberi faedah kepada
semua pihak merentasi negara dan antara negara dan bukan membiarkan ia memakan
diri sendiri, terutamanya negara-negara membangun (Utusan ,2000). Sesebuah
negara atau organisasi yang ingin terus maju harus berusaha menjadi sebahagian
daripada ekonomi antarabangsa bukan sahaja dari aspek perdagangan dan pelaburan
malah dalam pelbagai aktiviti lain. Proses ini bukan sahaja penting tetapi
suatu yang tidak dapat dielakkan lantaran persempadanan pasaran dan ekonomi
dunia yang semakin mengecil membolehkan faktor-faktor pengeluaran bergerak
mudah merentasi sempadan geo-politik negara dan hasilnya persaingan, pengeluaran,
kawalan pasaran dan pengurusan turut menjadi global pada dasarnya.
Ketika
kita sedang bergerak menuju ke abad yang akan datang, seharusnya diingat bahawa
daya saing organisasi banyak bergantung pada keberkesanan pemimpin dan
pengurus. Perkara ini penting dalam membimbing organisasi ke puncak
kecemerlangan dan dengan penuh kesedaran bahawa perubahan pesat berlaku akibat
globalisasi.
Pengurus
mesti mempunyai pengetahuan dan maklumat tentang perubahan- perubahan yang
berlaku di dunia. Ketiadaan visi dan hanya fokus kepada perkara yang rutin
tidak akan membawa ke mana-mana. Oleh kerana itu pengurus perlu mempunyai
`competitive mind' iaitu mempunyai keupayaan untuk bersaing serta mempunyai
visi mengenai standard- standard apa yang hendak dicapai. Seorang pengurus juga
mestilah mempunyai kemahiran dalam perundingan di peringkat antarabangsa.
Dengan kemahiran ini, ia dapat memastikan organisasi dan negara mendapat faedah
daripadanya. Sekiranya seseorang pengurus tidak mempunyai kemahiran dalam
perundingan sudah tentu pihak lain akan mengambil kesempatan serta mendapat
lebih faedah daripada apa yang kita perolehi. Globalisasi dalam perdagangan
antarabangsa memerlukan pengurus berinteraksi dengan banyak pihak dari pelbagai
latarbelakang budaya. Oleh itu, pengurus mestilah mampu memahami pelbagai
budaya yang berlainan. Dengan itu kemahiran dalam bahasa-bahasa asing memberi
kelebihan kepada pengurus.
Sesungguhnya
globalisasi menyediakan peluang yang besar kepada organisasi. Walau
bagaimanapun ianya juga akan mengundang cabaran yang hebat kepada kepimpinan
dan pengurusan. Sebuah organisasi yang
benar-benar cekap dan responsif adalah penting untuk membolehkan ianya
berhadapan dengan peluang dan cabaran yang dibentuk oleh globalisasi ketika
menuju ke abad 21. Oleh yang demikian organisasi seperti FGV sebagai sebahagian
daripada rangka pembangunan nasional hendaklah terus: pertama, cekap dan
berkesan serta dinamik dan inovatif; kedua, berdisiplin dengan memiliki
standard integriti yang tinggi dan ketiga, berorientasikan pelanggan.
Dalam
tahun-tahun yang mendatang, pembangunan sumber tenaga manusia akan menjadi
lebih penting. Kelebihan dayasaing, produktiviti, inovasi dan kemampuan untuk
menguruskan teknologi baru sebahagian besarnya akan ditentukan oleh kualiti
sumber tenaga manusia yang ada. Sebuah pasukan kerja yang produktif dan
effisien harus dibangunkan berdasarkan nilai-nilai moral dan etika yang tinggi
serta komitmen terhadap kecemerlangan. Organisasi seperti FGV seharusnya
bersedia dengan pendidikan dan latihan teknikal yang lebih kukuh serta
kemampuan untuk berkomunikasi dalam pelbagai bahasa.
Oleh
kerana itu, pengurusan sumber tenaga manusia harus menjadi salah satu agenda
penting dalam memenuhi aspirasi negara pada masa akan datang. Pembangunan
sumber tenaga manusia harus mengandungi polisi dan program- program yang dapat
meningkat dan memajukan aspek pendidikan dan latihan secara berterusan bagi
menghadapi keperluan kemahiran yang akan berubah.
Kesatuan
sekerja FGV juga memainkan peranan penting dalam membantu pihak pengurusan
menerapkan nilai baik dalam berkerja dan juga menyuarakan sebarang cadangan
atau ketidak puashatian berkaitan kerja dan kebajikan kakitangan melalui
saluran yang betul dan teratur. Walaupun ada isu-isu berkaitan kebajikan dan
salah laku kakitangan, kebiasaanya ia dapat diselesaikan dengan cara yang baik
dan harmoni. Pengurusan sumber manusia harus meneruskan usaha baik selama ini
yang tidak meninggalkan pihak kesatuan dalam sebarang perkara yang melibatkan
mutu dan kebajikan kakitangannya. Sebarang imbuhan tambahan seperti bonus atau
elaun sering disuarakan dan setakat ini, ia tidak pernah dikecewakan.
Hakikat
yang tidak dapat dinafikan adalah manusia suka bergaul dan bersosial sesama
mereka. Seperti juga aktiviti yang lain seperti sukan dan riadah, kesatuan juga
boleh di jadikan pentas yang memberi ruang untuk mereka bertemu, berbual dan bertukar-tukar
fikiran. Misalnya, dalam menangani masalah ketidakpuasan hati pekerja terhadap
majikan dalam soal kebajikan, pekerja akan memanggil mesyuarat dan akan
berbincang hal tersebut. Semasa dalam mesyuarat, mereka akan bertukar fikiran
dan menjalinkan persahabatan yang erat sesama mereka. Medan untuk bersosial ini
secara tidak langsung akan mengeratkan perhubungan antara ahli-ahli kesatuan
sekerja tersebut.
Pihak
pengurusan juga patut membanyakkan kursus atau ceramah berkaitan agama terutama
kepada kakitangan bawahan agar mereka dapat mengukuhkan iman dan disiplin.
Kebiasaannya mereka yang patuh kepada ajaran agama adalah mereka yang terbaik
dalam mutu dan disiplin kerja. Pendedahan kepada agama amatlah dituntut dan
seharusnya penekanan ke arah keagamaan tidak dipandang enteng atau sepi. Jangan
cuma mengejar hasil dan pencapaian yang tinggi apabila kakitangan dibiarkan
begitu sahaja.
Disamping
ceramah keagamaan, adalah wajib ia disertakan dengan ceramah berkaitan ,
integriti, disiplin dan pendedahan kepada mereka tentang situasi terkini
organisasi dan negara amnya.Bukanlah perlu dibuat secara besar-besaran,cukuplah
dengan menjemput kaunselor atau pendakwah hadir ke ladang, estet atau kilang dan dibuat
sesi secara kecil tetapi berterusan. Setidaknya, kakitangan dapat membuat
pertanyaan atau cadangan tanpa malu dan segan.
Perubahan
yang diminta oleh pihak atasan perlulah dimulakan oleh mereka dahulu dan
barulah dikatakan ia boleh menjadi contoh dan ‘role model’ kepada kakitangan
bawahan. Bukan hanya mengarah dan apabila tiba kepada mereka, arahan tersebut
dibuat secara ala kadar. Perubahan haruslah secara menyeluruh dan tiada siapa
yang terlepas dari sebarang anjakan.Bermula dari jawatan pengerusi hinggalah
kepada buruh kasar di ladang.
Rumusan
Pengurusan
sumber manusia merupakan aspek yang perlu diberi perhatian oleh semua pengurus
organisasi. Ini adalah kerana pekerja merupakan elemen yang penting dan
berharga untuk mencapai keberkesanan organisasi. Fungsi sumber manusia seperti
pampasan, perancangan dan perekrutan sumber manusia, pemilihan dan sosialisasi,
latihan dan perhubungan industri merupakan aspek yang membantu mencapai
keberkesanan pengurusan sumber manusia dalam sesebuah organisasi.
Pengurusan
dan perancangan sumber manusia adalah faktor yang saling perlu memerlukan
antara satu dengan yang lain. Pada dasarnya organisasi wujud untuk memuaskan
kehendak sumber manusianya. Evolusi yang ketara dapat dilihat dalam pembangunan
pengurusan dan perancangan sumber manusia yang lebih mementingkan kebajikan,
birokrat kemanusiaan, perundingan konsensus, kepentingan konsep menang-menang,
analisa tenaga kerja dan lain-lain. Yang paling penting ialah anjakan paradigma
terhadap sumber manusia daripada kos kepada aset. Kita juga mendapati bahawa
pengurusan dan perancangan sumber manusia perlu disesuaikan mengikut suasana skop
industri itu sendiri.
Pengaruh
konsep dan idea pengurusan barat dan timur umpamanya Sun Tzu dan TQM juga
banyak mempengaruhi kaedah pengurusan dan perancangan sumber manusia. Dalam
konteks ini, dapatlah disimpulkan bahawa kaedah yang digunapakai oleh Malaysia
tidak boleh membelakangi nilai-nilai murni yang sedia ada di Malaysia dengan
mengambilkira aspek keagamaan, kebudayaan dan adat resam setempat.
Peranan
Pengurus Sumber Manusia juga semakin jelas sebagai pembantu kepada rakan
pengurus-pengurusnya yang lain dalam menentukan penggunaan sumber manusia yang
paling bekesan. Professionalisme pengurusan sumber manusia melibatkan
pengetahuan teoritikal, pendidikan dan latihan, kemahiran dan ketrampilan,
organisasi yang sesuai dan kod etika yang adil. Pengurus Sumber Manusia hari
ini lebih perlu menumpukan kepada sumbangan terhadap membangunkan formula
pelaksanaan strategi korporat dan sasaran perniagaan.
Dapat
juga disimpulkan bahawa organisasi perlu membangunkan strategi pengambilan
tenaga kerja berdasarkan suasana buruh semasa seperti faktor-faktor demografi
yang melibatkan peningkatan kualiti kemahiran dan akademik dan penyertaan kaum
wanita dalam industri. Suasana kegawatan juga telah meninggalkan impak yang
kuat terhadap suasana permintaan dan pembekalan sumber manusia dimana
pengurusan dan perancangan dapat dilakukan secara lebih berkesan dan mampu
menghasilkan keputusan yang cenderung kepada kejayaaan objektif sesebuah
organisasi itu sendiri.
Adalah
menjadi harapan agar setiap perubahan yang dilaksanakan adalah mengikut acuan
atau budaya bangsa dan negara kita tanpa mengenepikan budaya bangsa atau negara lain.
Tidak perlu ianya kelihatan megah di mata orang tetapi hasilnya adalah hambar
dan tidak bermaya.
No comments:
Post a Comment