PENGENALAN
Kehilangan
pesawat MH 370 merupakan satu tragedi kepada Malaysia dan seluruh dunia. Sehingga
kini usaha sedang dipergiat untuk mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370
yang hilang sejak 8 Mac 2014 yang lepas.
Pusat
Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) yang berpangkalan di Perth, Australia dan
mengendalikan SAR pada 9 April memberi laporan positif pesawat malang itu akan
dapat dikesan “tidak berapa lama lagi”. Ini berikutan isyarat yang dikesan kapal Ocean Shield yang turut
terlibat dalam misi mencari MH370 disahkan daripada perakam data penerbangan
sebuah kotak hitam.
Walaupun Perdana
Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pada 24 Mac, laluan penerbangan
pesawat itu berakhir di selatan Lautan Hindi, nasib pesawat, 227 penumpang dan
12 anak kapal yang berada dalam pesawat itu terus menjadi tanda tanya.
Ini memandangkan usaha mencari dan menyelamat (SAR) yang
melibatkan banyak negara termasuk Amerika Syarikat, Australia, United Kingdom,
Jepun dan China masih belum menemui bangkai atau serpihan pesawat yang hilang
itu.
Bagaimanapun,
sepanjang SAR dijalankan, pelbagai spekulasi dibuat berhubung kehilangan
pesawat MH370 termasuk yang disebarkan oleh media asing dan media sosial di
Internet. Terlalu banyak teori yang diketengahkan, namun yang pasti kehilangan
pesawat MAS MH370 sejak lebih tiga bulan akan dicatat dalam sejarah penerbangan
sebagai paling misteri dan usaha mencari dan menyelamatnya (SAR) mungkin
menelan kos ratusan juta.
Pesawat malang
itu berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pukul
12.41 tengah malam 8 Mac, dan pesawat ini hilang dari radar Jabatan Penerbangan
Awam Malaysia (DCA) pada jam 1.30 pagi ketika berada 120 batu nautika dari
timur perairan Kota Baharu, Kelantan. Pesawat itu sepatutnya mendarat
di Beijing pada pukul 6.30 pagi hari sama.
Operasi
menyelamat telah digerakkan pada jam 5.30 pagi melibatkan pelbagai aset negara
seperti kapal, helikopter dan kapal terbang. Pada hari yang sama iaitu pada jam
7.30 pagi, ketua pegawai eksekutif MAS telah mengumumkan kehilangan pesawat
tersebut dan usaha pemberitahuan kepada keluarga mangsa di 14 buah negara
dijalankan.
Melihat sedikit
kronologi dan gambaran keseluruhan tragedi ini, pelbagai andaian boleh dibuat,
tetapi bagaimanakah kita menerima dakwaan dan huraian dari sumber yang tidak
diketahui latar belakangnya. Apakah sumber maklumat yang boleh dipercayai dan
dipegang bagi mengelakkan dari tertipu dan diperdaya oleh individu yang sengaja
mahu melakukan provokasi dan berniat jahat.
Penerimaan
sesuatu kenyataan amatlah penting. Ia melibatkan proses menilai data yang
diterima dan membuat keputusan dari maklumat yang telah diproses. Seseorang
yang mengutarakan sesuatu idea atau maklumat akan memujuk kita supaya menerima
idea mereka, dan adalah menjadi kemestian untuk kita menganalisis maklumat
tersebut sebelum melaksanakan sesuatu keputusan. Dalam maksud yang lain kita
mahu membuat keputusan yang tepat dan juga betul berpandukan data dan juga
maklumat yang diterima.
Persoalan yang
timbul ialah adakah alasan yang diberikan mampu menyokong kenyataan yang dikeluarkan
beserta bukti yang disertakan. Persoalan ini amat penting kerana kita perlu menganalisis kenyataan
tersebut bagi memastikan ianya benar dan kredebiliti penyampai juga memainkan peranan yang penting.
Melalui tugasan
ini, saya akan mengupas kaedah dan konsep menilai kebolehterimaan sesuatu
tuntutan. Untuk mencari nilai
kebolehterimaan sesuatu tuntutan, kita perlu melaksanakan kajian atau mencari
informasi berkenaal hal itu untuk memastikan kenyataan tersebut. Saya akan
menerangkan empat kebolehterimaan dari kenyataan yang dikeluarkan oleh Y.A.B
Perdana Menteri berkenaan hal MH 370.
BAGAIMANA IA DIPASTIKAN
Ketika Y.A.B
Perdana Menteri mengumumkan bahawa penerbangan MH 370 berakhir diselatan Lautan
Hindi, seluruh dunia gempar dengan kenyataan tersebut. Pengumuman ini mesti
dibuat berdasarkan data yang telah dianalisis kerana ia merupakan keputusan
yang amat kritikal.
Jika bercakap
megenai perbincangan tentang sesuatu perkara yang tidak boleh dinilai seperti
politik, moral atau agama yang bukan berpaksikan hukum, kita tidak dapat
mencapai 100% kepastian mengenai ucapan
tersebut. Seperti contoh tentang perlakuan sesuatu yang jelas amat salah iaitu
membunuh manusia, kita pasti dapat mencari contoh yang bertentangan dengan kenyataan
tersebut. Walaupun begitu, hanya kerana kenyataan yang diberi tidak mencapai
100% kepastian, ia tidak bermakna kita harus menolak kesemuanya sekali.
Sebaliknya, kita harus memperhalusi dan menimbang secara berhati-hati kesan logikal
dalam menerima sesebuah kenyataan.
Penerimaan banyak
bergantung kepada bukti yang diberi. Penerimaan kenyataan atau bukti perlu
melalui dua standard am (general standards) iaitu adakah khalayak ramai
menerima kenyataan tanpa bukti dan bukti yang dinyatakan munasabah kepada
semua. Dari perspektif standard am tersebut, kita perlu lagi bertanya tentang
adakah kenyataan tersebut dapat diterima oleh khalayak tanpa mereka meminta
mengemukakan bukti tambahan dan tiada lagi informasi yang berlawanan dengan
kenyataan diberi, dan jika ke dua-dua jawapannya adalah ya, maka kenyataan
tersebut adalah diterima tetapi jika jawapannya adalah tidak maka timbullah
bebanan untuk kemukakan lebih banyak bukti supaya ia dapat menyokong kenyataan
itu.
Di dalam
kenyataan Y.A.B Perdana Menteri, apabila diumumkan bahawa pesawat MH 370 telah
berakhir, beliau telah mengemukakan bukti bukan fizikal yang menyokong
kenyataan beliau. Walaupun tragedi ini dibayangi dengan pelbagai persepsi dan
bayangan yang kadangkala agak melampau, pembuktian melalui data yang diterima
dari pelbagai sudut telah menyokong kenyataan ini. Alasan atau bukti yang
diberikan menyokong kenyataan beliau itu dan tiada hujah atau pertimbangan lain
yang boleh digunapakai.
Daripada sumber
luar, kita dapat mengenalpasti sumber data yang diperolehi oleh Y.A.B Perdana
Menteri sebelum beliau membuat kenyataan tersebut. Bermula pada 15 Mac 2014,
telah dapat dipastikan bahawa pesawat tersebut sebenarnya bergerak kearah barat
semenanjung Malaysia samada dibahagian koridor utara yang melibatkan ruang
udara utara Thailand hingga menjangkau ke Kazakhstan dan Turkemenistan ataupun
ke koridor bahagian selatan iaitu dibahagian Indonesia dan selatan Lautan
Hindi. Serentak dengan itu, pencarian di kawasan Laut China Selatan dihentikan
serta merta. Dakwaan ini berdasarkan hubungan terakhir antara pesawat dengan
satelit. Persoalan yang timbul iaitu kenapa dan bagaimana pesawat ini dapat
melintasi semenanjung Malaysia dari jadual perjalanan asal menuju ke Beijing
tanpa dapat disedari oleh pihak tentera amat mengejutkan. Jawapan yang diberi
bahawa pesawat tersebut tidak mendatangkan ancaman kepada negara amat
mengecewakan sekali. Sehingga kini, persoalan kenapa pesawat tersebut di bawa
hingga ke selatan lautan Hindi masih menjadi tanda tanya kepada dunia.
Rentetan dari
kenyataan bahawa pesawat berada di antara dua koridor tersebut, bukti yang
diberikan amatlah tepat kerana ia berpandukan data dari satelit yang mengimbas
kawasan tersebut iaitu Inmarsat. Isyarat Ping yang dihantar oleh pesawat pada
setiap jam membolehkan mereka mengira dan mengaagak kedudukan pesawat yang
berkemungkinan melalui diantara dua koridor itu. Syarikat satelit dari Britain
ini mempunyai kepakaran dan teknologi yang diperlukan bagi menganalisis data tersebut.
Maka laporan dari pihak Inmarsat ini amat tepat untuk digunakan oleh Y.A.B
Perdana Menteri bagi menjelaskan kedudukan pesawat yang hilang itu.
MENILAI
KEBOLEHTERIMAAN TUNTUTAN
Daripada
kenyataan kehilangan pesawat tersebut, dakwaan itu bersandarkan kepada data yang
diambil dari pelbagai sumber yang boleh dipercayai. Siasatan yang bermula dari
Laut China Selatan, seterusnya membawa kepada pencarian di dua bahagian koridor
dan akhirnya di bahagian selatan Lautan Hindi.
Apabila
berbicara tentang kebolehterimaan sesuatu tuntutan, kita tidak boleh dari dari
mengkajinya melalui enam peringkat kebolehterimaaan.
1. Kepastian
Dakwaan
Dakwaan
berkenaan kehilangan pesawat ini di koridor selatan Lautan Hindi boleh
dipastikan melalui data yang diterima dari system satelit Inmarsat. Kaedah
“Doppler” yang digunakan bagi mengesan isyarat Ping dari pesawat malang
tersebut boleh disahkan. Perkara ini ada dilaporkan oleh Jonathan Sinnat, ketua komunikasi Inmarsat kepada syarikat agensi
berita antarabangsa, Reuters.
2. Adakah
Kandungan Dakwaan Mempengaruhi Kebolehterimaan
Tiada apa-apa
kandungan di dalam dakwaan tersebut yang boleh mempengaruhi kebolehterimaannya.
Kesemua data yang diberi oleh Y.A.B Perdana Menteri adalah bertepatan dengan
analisis dan situasi semasa yang mana tiada kemungkinan pesawat tersebut dapat
mengisi minyak yang diperlukan di pertengahan jalan bagi meneruskan
penerbangan.
3. Adakah
Dakwaan Memerlukan Kajian Pakar
Setiap
kenyataan yang diucapkan semasa siding akhbar tersebut sudah dipastikah
kesahihannya oleh pakar yang terlibat. Pakar satelit dari setiap Negara yang
membantu seperti Thailand, China, Britain dan juga Australia bersetuju dengan
kenyataan tersebut berdasarkan data yang diperolehi. Malahan Perdana Menteri
Australia berkata bahawa ayat digunakan oleh Y.A.B Perdana Menteri adalah tepat
dalam menerangkan maksud kehilangan pesawat tersebut. Jika merujuk kepada
keadaan geografi kawasan tersebut, memang tiada lapangan terbang yang
berdekatan bagi membolehkan pesawat tersebut mengisi bekalan bagi meneruskan
penerbangan. Berpandukan status bahan api yang diisi di KLIA, adalah mustahil
pesawat tersebut dapat meneruskan penerbangan melebihi jam yang dianggarkan
untuknya mengisi semula.
4. Adakah Ia
Diketahui Ramai
Data umum
mengenai isi kandungan minyak, keadaan geografi dan serba sedikit data satelit
memang dapat diakses oleh khalayak ramai. Tragedi ini merupakan pengajaran dan
juga malapetaka kepada seluruh dunia. Tiada data yang terselindung atau cuba
diselindungi oleh pihak kerajaan. Semuanya sudah tersebar sehinggakan data
mentah dari “Primary Radar” iaitu system radar ketenteraan juga sudah terdedah.
5. Bagaimana
Dakwaan Menepati Kepercayaan Kita
Sentimen
berkaitan kehilangan pesawat ini sudah berakhir memang menepati kepercayaan
masyarakat. Adalah sesuatu yang mustahil bagi sebuah pesawat untuk terus hilang
selama-lamanya tanpa diketahui duduk letaknya. Seluruh dunia sedang mencari dan
kenyataan bahawa pesawat itu hilang di selatan Lautan Hindi amat bertepatan
dengan kepercayaan sebahagian besar masyarakat.
6. Adakah Dari
Sumber Yang Sahih
Sumber
kenyataan tersebut memang dating dari sumber yang boleh dipercayai. Pakar dari
seluruh dunia, ketua-ketua kerajaan serta para penganalisis dan ketua tentera
mengesahkan dakwaan itu. Perdana Menteri Australia, Perdana Menteri India serta
beberapa negara lain juga bersetuju dengan kenyataan tersebut.
MENILAI KREDEBILITI
SUMBER
Di
dalam persoalan menilai kredibiliti sumber, terdapat lima kaedah yang
digunapakai bagi menunjukkan kebolehterimaan sesuatu kenyataan. Jawatan beliau
selaku perdana menteri juga boleh digunapakai bagi menunjukkan kredebiliti
sumber yang boleh dipercayai.
1.
Persoalan mengenai individu atau sumber
Tiada
individu yang lebih layak untuk membuat kenyataan yang penting seperti ini.
Dengan jawatan sebagai Perdana Menteri, membolehkan kita mempercayai kenyataan
tersebut dan sudah tentu kenyataan yang dibuat berdaasrkan analisis dan kajian
yang telah dilaksanakan. Selaku Perdana Menteri, setiap kenyataan yang
dikeluarkan haruslah sudah dikaji dan boleh dijadikan sandaran. Tiada Perdana
Menteri di dunia yang mahu memberi jawapan palsu terutama dalam hal penting
seperti ini yang melibatkan kedaulatan,keselamatan dan kesejahteraan negara.
2.
Persoalan mengenai keadaan atau isi
kandungan kenyataan.
Walaupun
kenyatan yang dibuat cuma berdasarkan data dan tiada bukti fizikal terlibat,
adalah dapat dipastikan bahawa kenyataan beliau adalah benar pada masa kini
sehingga bukti yang lain diperolehi kelak. Kesemua data yang diambil memang
menunjukkan pesawat tersebut berakhir di koridor Selatan Lautan Hindi. Berakhir
disini bukan bermaksud 100% ianya terhempas, tetapi disitulah berakhirnya
hubungan diantara pesawat dan satelit.
3.
Persoalan mengenai bidang kuasa yang menyokong kenyataan
Kenyatan
yang dibuat adalah berdasarkan maklumat dari mereka yang benar-benar terlibat
dengan kes ini. Pihak berkuasa seperti kerajaan Malaysia dan juga pihak yang
lain seperti AAIB, Boeing, kerajaan Australia dan juga pihak Inmarsat mempunyai
maklumat kukuh dan mereka mempunyai kredebiliti bagi menyokong kenyataan yang
dikeluarkan.
4. Persoalan mengenai sifat tuntutan yang mempengaruhi kredebiliti
Kenyatan
tersebut dapat diterima dengan tenang dan mudah untuk dipercayai. Selain dari
kredebiliti penyampai, faktor masa dan keadaan yang tidak memungkinkan pesawat
tersebut hilang begitu sahaja juga memainkan peranan. Tiadak mungkin pesawat
yang besar dan canggih seperti itu boleh hilang tanpa diketahui oleh sesiapa di
dunia ini.
5.
Adakah terdapat sokongan atau pengesahan
Kenyataan
tersebut disokong oleh semua pihak yang terlibat dalam misi mencari pesawat
ini. Seperti contoh, Perdana Menteri Australia dan Perdana Menteri India juga
menyokong kenyataan tersebut dan penggunaan ayat tersebut adalah yang paling
tepat.
MENILAI KESIMPULAN
YANG DIBUAT
Apabila
terjadinya sesuatu konflik, kebolehan individu untuk menilai kesimpulan
daripadanya amatlah diperlukan. Apabila Y.A.B PerdanaMenteri mengumumkan pesawat MH 370 hilang di Selatan
Lautan Hindi, kita perlu menilai kenyataan tersebut berpandukan kaedah dan cara
yang sesuai. Pada kebiasaannya, sesuatu kenyatan atau perbalahan yang terjadi
mengandungi pembuktian dan juga kesimpulan awal, dan apa yang perlu digunakan
oleh kita dalam mencari jawapan adalah mengikut bukti yang disebut dan
kesimpulan awal yang telah dibuat.
Dalam menilai
kesimpulan tersebut, ianya adalah berdasarkan data yang boleh diragui. Ia bukan
dibuat berdasarkan bukti fizikal cuma ianya berdasarkan pemerhatian melalui
corak perjalanan pesawat tersebut adalah terdapat kemungkinan pesawat terbabit
berada di kawasan yang berlainan. Kesimpulan yang dibuat adalah merujuk kepada
kemungkinan besar dan bukannya kepastian.
Pembuktian yang
dibuat melalui ucapan tersebut telah mengambil masa selama 18 hari dan ia melalui
pelbagai fasa kajian. Bermula dari
pencarian secara fizikal iaitu mencari bangkai pesawat terbabit berpandukan
hubungan terakhir antara pesawat dan menara kawalan hinggalah kepada data dari
satelit yang membuat cerapan dikawasan terbabit. Kenyataan yang dibuat itu perlulah dinilai dan dikenalpasti samada
ianya benar, mungkin benar, tidak pasti, kemungkinan salah ataupun benar-benar
salah.
Berpandukan
data dari satelit Inmarsat dan juga data dari pihak AAIB, yang mengkaji tentang
corak laluan penerbangan pesawat malang terbabit menunjukkan ia melalui di
bahagian koridor Selatan Lautan Hindi. Terdapat ‘handshake’ iaitu Ping dari
bahagian enjin pesawat malang tersebut dengan satelit kepunyaan Boeing pada
setiap jam ia beroperasi. Kesimpulan yang dibuat adalah berdasarkan data yang
diterima tanpa bukti fizikal kerana pesawat malang tersebut masih tidak ditemui
sehingga kajian ini dibuat.
Bagi mereka
yang mengikuti kes ini, data tersebut adalah kemungkinan benar kerana ianya
masih boleh dipersoalkan berikutan tiada bukti fizikal yang ditunjukkan. Data
yang dikaji adalah berklasifikasi sulit dan bersifat sensitif iaitu ianya tidak
disebarkan kepada umum dan ianya cuma untuk mereka yang mempunya kepentingan
sahaja seperti pemimpin negara yang terlibat, syarikat pengoperasi pesawat, syarikat
pengoperasi satelit dan juga ketua-ketua ketenteraan.
Data yang
diambil dari satelit geostrategic Inmarsat menunjukkan pesawat malang tersebut
telah terputus hubungan (handshake) di bahagian tengah Lautan Hindi. Jika
dikaji bentuk muka bumi dikawasan yang didakwa, tiada lapangan terbang yang
berdekatan bagi tujuan mengisi bekalan minyak bagi pesawat malang tersebut
meneruskan perjalanannya. Mengikut maklumat dari pihak MAS, pesawat tersebut
cuma boleh beroperasi selama 8 jam jika diukur melalui kandungan bahan api yang
dibawa dari KLIA. Penerbangan yang sepatutnya cuma mengambil masa 6 jam dan
adalah logik bagi setiap pesawat membawa kandungan bahan api rezab bagi tujuan
kecemasan. Dari segi ekonomi, memang patut pesawat tersebut membawa kandungan
bahan api yang sesuai dengan jarak perjalanannya memandangkan adalah satu
pembaziran berat membawanya secara berlebihan kerana ia tidak digunakan.
Maklumat mengenai keadaan geografi ini boleh dikatakan benar kerana memang
tiada lapangan terbang di kawasan tersebut dan pesawat tidak mempunyai bahan
api yang mencukupi bagi meneruskan perjalanan.
Perdana Menteri
membuat kesimpulan awal ini berpandukan data yang diterima kerana tiada bukti
fizikal yang boleh ditunjukkan. Pencarian bukti yang lain bagi menyokong
kenyataan ini sudah hampir tiada cuma hanya boleh dibuktikan melalui bukti
fizikal itupun selepas bangkai pesawat ini ditemui.
RUMUSAN
Daripada kajian
yang dibuat di atas,kenyataan Y.A.B Perdana Menteri, bolehlah dikenalpasti
sebagai kesimpulan awal sahaja dan bukannya kenyataan berdasarkan fakta. Pada
kenyataan yang berdasarkan fakta, kenyataan yang dibuat tidak boleh lagi
dipertikai kerana sudah terbukti ianya benar. Kenyataan yang dibuat pada 24 Mac
2014 itu, boleh dibuktikan salah sekiranya terdapat bukti baru terutama bukti
fizikal pesawat tersebut.
Pendekatan yang
diambil bagi menilai kebolehterimaan kenyataan tersebut adalah berdasarkan
bahawa ianya dibuat mengikut bukti dan data yang diperolehi. Kepastian dan
pembuktian mengenai perkara ini masih dicari dan sehingga itu, kenyataan ini
masih boleh disanggah.
Apabila
diumumkan pesawat tersebut berakhir, kajian ini beranggapan bahawa maksud
berakhir bukanlah bermaksud ianya terhempas. Maksud berakhir adalah dimana
hubungan diantara pesawat dan satelit putus disitu dan memandangkan tiada
lapangan terbang terdekat, perkataan berakhir adalah amat sesuai digunakan.
Mengikut
sisatan terkini, pihak berwajib masih mencari-cari sebab musabab kenapa pesawat
ini diterbangkan tidak mengikut jadual yang ditetapkan. Teori mengenai
militant, keadaan mental dan teori-teori yang lain tidak dapat dipastikan
sehingga pesawat ini ditemui. Terdapat banyak kemungkinan yang boleh berlaku
jika kita meneliti ucapan yang diberi. Pembuktian yang boleh dikatakan tiada
dan cuma mengharap pada kredebiliti perdana Menteri dan juga syarikat yang
terlibat.
Selepas dikaji
ucapan ini melalui kaedah menilai kebolehterimaan, kesimpulan yang dapat dibuat
hanya berdasarkan data yang ada sahaja. Pembuktian perlu dicari dan sehingga
kini, kenyataan Y.A.B Perdana Menteri boleh dikatakan benar sehingga ada bukti
baru yang menunjukkan sebaliknya. Semasa kenyataan ini dibuat, beliau sendiri
selaku perdana menteri yang
melaksanakannya dan tidak mahu menyuruh menteri yang bertanggungjawab membuat
kenyataan akhbar. Melihat kepada scenario tersebut, dengan kredebiliti beliau
selaku perdana menteri adalah boleh disimpulkan bahawa kenyataan tersebut
adalah benar. Bagi mengeluarkan kenyataan penting seperti itu, kita sendiri
tidak mahu pegawai rendah yang mengucapkannya dan disitu kita boleh melihat
bahawa terdapat perkara yang memerlukan penglibatan pihak tertinggi bagi menunjukkan
keseriusan.
Dengan kawasan
pencarian yang teramat luas dan keadaan iklim serta cuaca yang tidak menentu,
pencarian pesawat MH 370 ini menjanjikan pencarian yang sukar dan mencabar.
Kenyataan Perdana Menteri hanya boleh
dinafikan sekiranya bukti fizikal ditemui dan kotak hitam pesawat dianalisis.
Semoga pencarian ini membuahkan hasil dan keputusan dan sudah tentu ia akan
mengubah seluruh lanskap penerbangan dunia.
-PRAY FOR MH 370-
No comments:
Post a Comment