Tuesday, 27 September 2011

Poverty in Felda



Assalammualaikum....

For this article, I will try to write it in English...For some reason, and after a challenge, I go for it....

First of all, from deep of my heart, I apologize to all of you because I'm using broken English and if there is mistake in this post. Please, do not blame me, and feel free to write any comment.... :-)

FELDA existed since decades ago..I felt sad, if they’re lived in poverty meanwhile some of them are very rich today.

Why is it happened?

I believe they’re many of people out there succeeded to live comfortly because they’re put extra efforts in their life. They know, in this world especially in Malaysia we can’t rely 100% to govt although there are subsidies, special rights and some provisions because anything can happen.

I thought we can’t blame govt 100%. Maybe some of the reasons caused by ‘peneroka’ themselves. Yes, I agreed if govt unable to provide basic infra to them, but at the same time, they’ve to struggle in order to exit from poverty trapped.

Govt of Malaysia and Felda itself had provide huge resources and not even basic infra, but super infra..Its belong to 'Peneroka' and their families to grab and use it. Don't rely to anybody to feed you, you must feed yourselves....


In the scheme, only 2 or 3 families trapped in this dungeon of poverty. How we can say, its all govt fault? if 200 familes, YES, I also will blame the govt and Felda....They are not work hard enough to come out from this trapped...

Its already 25 years and some scheme its more since the arrival of 'peneroka'...in 25 years, they are still living in the same house build by Felda, no change at all and even the wooden stairs is still the same. How we can help them?..build for them new houses, or give them money, or maybe we can give them extra prices for their rubber and oil palm??????

Remember, all of them living in the same area, same factory, same commodity prices, same manager...with another 300++ 'peneroka'.....plus, they also got same 10 acres of plantation each....!!!!!!!

Then come the politicians....when they visit to the scheme, and saw all of this, they will give everything...food, house loan, and even money for them...For what?? they don't want to change themselves, and other people come wanted to change them ??? Its not possible.....

Please....stand on your own....help them by give them knowledge and motivational....not money....Knowledge is the main weapon to fight poverty...Govt and Felda, must make a stand on this problem...because of two or three families, the other 'peneroka' are not satisfied....PLEASE.....

okay la ye....teruk bahasa aku ni....konon2 nya nak tulis dalam English....tapi broken english bolehla..

Hahahaha....Nanti aku nak cuba dalam bahasa arab pulak...adala belaja sikit2 tulis arab.....

Salam muhibbah dan salam 1 Felda....

Thursday, 22 September 2011

USIA KE MANA HALA.......ADUHAI PENEROKA FELDA

Salam muhibah buat semua....

Dah lama tak post apa-apa pada wall ni, bukan apa cuma perlukan sedikit masa untuk mencari semangat dan idea baru....

Apabila mengatakan hal usia, apakah yang bermain di fikiran....bagi aku apabila mengatakan hal usia, ia menunjukkan kematangan, keperibadian dan ketuhanan.....

Aku perlu bangkitkan hal ini, kerana ia sebahagian dari kerja aku,kurang-kurangnya aku dah jalankan tugas aku dan apabila ditanya di akhirat nanti, aku dah ada jawapan...

Aku pernah dengar satu kata-kata yang agak menarik bagi aku iaitu 'fizikal kita makin hari makin tua, tetapi hati kita sentiasa muda'.... haha....betul jugak kata-kata tu....aku pun sampai sekarang rasa macam hati ni muda je, masih ada hati nak buat benda-benda yang mengarut padahal fizikal dah tak mengizinkan....

Berbangkit pasal rasa muda sentiasa, aku selalu berasa hairan, kenapa kadangkala orang tua, umur dah lanjut dan bak kata orang, kubur dah panggil, tetapi masih lagi buat benda-benda yang tak senonoh dan menjolok mata...perhatikan sekeliling, pasti ada mereka yang dah berusia tetapi masih lagi buat benda tak elok...

Bagi aku yang duduk dalam kawasan Felda, seringkali terserempak dengan puak-puak yang tak berapa sedarkan diri ni...duduk berlonggok main dam berjam-jam, main judi, lepastu ada pulak yang sambil menunggu turn untuk main dam, sempat layan video lucah ikut handphone....inikah yang dikatakan WARGA CONTOH....aku bukan kata semua, tapi segelintir...tetapi sebab segelintir inilah, rosak keseluruhan imej FELDA...
Selalu apabila ditanya tentang keruntuhan akhlak,mereka akan menunding jari kepada para belia...sikit-sikit belia,sikit-sikit budak muda...paku dulang paku serpih.....

Aku bukan membenci mereka,berbuih mulut aku cakap pasal benda ni masa lawatan ke blok-blok....tiap-tiap hari Rabu, aku dan pengurus serta staf yang lain turun ke blok, bagi penerangan dan sedikit ceramah pasal isu Felda.Aku tak tahu samada mereka ambil kisah atau tidak, tapi aku rasa akan terdetik pada hati mereka, apa yang aku cakapkan adalah betul dan kena pada hidung sendiri...

Aku tahu, aku taklah menegur menggunakan kekuatan, tapi aku menegur dengar perkataan...hahaha...tapi taklah sampai cuma menegur dalam hati...kira ranking keduala dalam bab iman....

Berbalik dalam bab tadi, mana-mana Felda yang aku pergi pun, perkara yang sama berlaku..siapa yang hendak disalahkan dan siapa pula yang dipertanggungjawabkan....ini adalah realiti yang perlu kita hadapi bersama-sama...Hendak mengubah manusia bukan senang rupanya,perlu slow and steady...perubahan drastik tak akan kita nampak buat permulaan,tapi berkat usaha yang berterusan ,insyaallah.....

Apabila peneroka merangkap bapa itu sendiri dah melencong,jangan harapla anak muda belia nak ikut jalan lurus.Peneroka harus menjadi ROLE MODEL dalam segala bab,kerana mereka adalah contoh terdekat bagi golongan belia Felda. Jadilah model terbaik yang dapat di ikuti dan dicontohi..tak perlu pandang jauh, suruh anak contohi imam muda atau Ustaz Zahazan tapi diri sendiri hancur...peneroka adalah contoh yang terbaik bagi mereka kerana peneroka adalah bapa kepada mereka...

Sedih melihatkan golongan peneroka seusia bapa aku, bergelumang dalam benda tak senonoh begini...adakah kurang pendedahan agama, kurang pengetahuan sivik dan kurang serba-serbi, membuatkan mereka kekurangan akhlak...apabila melihat perkara ini berlaku, malu alah dibuatnya...terang-terang buat, dah hilang perasaan malu...

Kita sebagai warga Felda harus menguatkan tekad agar dapat membendung perkara ini....kalau budak-budak senang kita nak marah, tapi ini..alahai...dah tua bangka, masih lagi nak buat....Insafla wahai bapaku sekelian, usia kita tak sepanjang mana, akhirat sana menanti kita......jadikan diri kita sebaik mungkin yang boleh, benda yang dah berlaku, apa kita boleh buat, tetapi akan datang tolonglah tinggalkannya...ingatkan isteri,anak,dan kubur yang pastinya kita kesana nanti....TOLONGLAH PENEROKA KU........

Friday, 9 September 2011

Hijrahnya Peneroka Feda

Assalamualaikum......

Salam hormat, salam ukhwah dan salam 1Felda buat para pembaca....Bagaimana dengan rutin harian, semoga sentiasa berada dalam keberkatan.....

Perkongsian yang ingin saya kemukakan adalah anjakan paradigma kepada seluruh warga Felda terutama kepada warga peneroka....Golongan yang mewakili penduduk luar bandar contoh yang namanya sentiasa berada dibibir pemerintah.......

Teringat saya kisah perjuangan Nabi Muhammad semasa beliau hijrah dari Mekah ke Madinah.Pelbagai kesukaran pada permulaannya dan akhirnya dakwah Islamiah tersebar ke seluruh jazirah Arab dengan kota Madinah sebagai pusat. Kenapa perjuangan nabi dan para sahabat berjaya,walaupun rintangan yang dihadapi amatlah hebat..Memang akan ada orang katakan bahawa itu sudah ditakdirkan oleh Allah,dan Muhammad itu nabi,akan sentiasa mendapat pertolongan darinya....Memang benar apa yang dikatakan, tetapi bagi saya, sebagai manusia biasa,kisah kejayaan nabi kita amat berkait rapat dengan keberanian beliau untuk berhijrah..

Berhijrah dari kawasan yang lama ke kawasan persekitaran yang baru...Begitulah apa yang terjadi kepada warga peneroka Felda.Mereka berani untuk berhijrah dari kampung halaman pergi ke tempat yang tidak pernah diketahui..Bukan senang untuk mereka ketika itu untuk berbuat demikian,terpaksa meninggalkan keluarga,rumah dan segalanya...dan apa yang diperolehi oleh mereka sekarang adalah hasil dari pengorbanan mereka dahulu. Contohnya seperti seorang yang bekerja.Adalah menjadi satu masalah besar untuk bertukar kerjaya.Ini bukan perkara enteng,ia melibatkan perjudian masa depan diri dan keluarga.Tetapi mereka telah berjaya,dan taraf kehidupan mereka sekarang adalah buktinya.Apabila diamati, ramai orang luar mengatakan peneroka Felda terlalu dimanjakan,terlalu diberi perhatian hingga menimbulkan perasaan iri hati,tetapi itulah hasilnya jika kita berani untuk berubah.Kita akan mendapat sesuatu yang tidak pernah kita ada sebelumnya.
'Jika tidak dipecahkan ruyung,manakan dapat sagunya'....
Lupakan tentang perumpamaan 'kalau kail sejengkal,lautan dalam jangan diduga'...telah terbukti warga peneroka berani menyahut cabaran walaupun serba kekurangan ketika itu....

Adakah warga peneroka di Felda masih dibuai dengan kejayaan mereka dahulu sehingga mereka tidak bersedia untuk menerima perubahan yang berlaku seiring dengan pusingan dunia. Adakah mereka sedia untuk menganjak paradigma mereka dari kaedah Felda dahulu dan kaedah Felda kini. Adakah kemewahan dan kesenangan yang mereka perolehi kini membuatkan mereka rasa selamat dan tidak mahu lagi berhijrah seperti yang telah mereka lakukan dahulu..

Ini cuma post yang pendek...Saya akan cuba untuk mengembangkan lagi tajuk ini,memandangkan ini tajuk yang bagi saya agak berat....Maaf jika ada tersalah silap dimana - mana.....wassalam....

Tuesday, 6 September 2011

Proses pembahagian pusaka tanah Felda

Assalamualaikum.....buat semua pembaca blog ni...

Diharap, janganlah membaca sahaja,jadilah follower,baru saya ada can untuk menang peraduan Battle of the Blogs...heheheh...insyaallah...

Antara isu yang ada di tanah rancangan Felda adalah berkaitan pembahagian pusaka. Masalah yang kadangkala mengambil masa hingga bertahun-tahun tetapi masih tidak selesai...Apakah masalah yang melanda hingga proses yang dituntut agama ini tidak dilaksanakan..Adakah masalah ini terletak pada bahu Felda,Pejabat Tanah atau keluarga si arwah...

Saya sendiri terlibat secara langsung dalam menguruskan proses bicara kuasa ini...kalau kena pada keluarga yang masalah,memang masalah besar,tapi kalau kena pada keluarga yang ok,senang je jalannya...

Apabila terjadinya kematian peneroka, pihak pejabat rancangan akan meminta pihak keluarga si mati untuk menyediakan dokumen sokongan yang diperlukan untuk permohonan bicara kuasa..antara dokumen yang diperlukan adalah sijil kematian,permit kubur,sijil nikah(jika penama adalah isteri), kad pengenalan arwah,kad pengenalan semua waris kadim iaitu balu dan anak.
Apabila pejabat rancangan sudah dapat semua benda ni,satu borang petisyen akan dibuat.... Borang petisyen ini akan di isi dengan semua maklumat tentang waris dan harta yang ditinggalkan.Harta terbahagi kepada dua iaitu harta alih dan harta tetap.Harta alih ialah harta seperti saham,duit dalam akaun,kereta,motor dan lain-lain.Harta tetap adalah segala hartanah yang si mati miliki.

Selepas semua ini disenaraikan, waris yang dinamakan(selalunya isteri yang bersama masuk rancangan),perlu membawa petisyen tersebut untuk ditandatanagn oleh pesuruhjaya sumpah.Penama perlu menandatangani petisyen tersebut dihadapan pesuruhjaya sumpah tersebut,jangan tandatangan di rumah.Jika ada harta yang tertinggal dan tidak dimasukan ke dalam petisyen tersebut, waris perlu mengisi lagi satu borang iaitu Borang 'P'.

Selepas ia selesai ditandatangan, hantar semula ke pejabat rancangan dan selesai sudah peringkat pertama permohonan.Apabila pihak rancangan sudah terima petisyen tersebut,ia akan dihantar ke pejabat tanah daerah masing-masing.Dahulu setiap permohonan perlu dibayar RM 10, tetapi kini ia telah dikecualikan..

Pihak pejabat tanah akan menghantar borang tersebut ke bahagian pusaka kecil untuk diproses.Selalunya ia akan mengambil masa 2 hingga 3 bulan bergantung kepada keadaan.

Selesai diproses borang tersebut, pihak Pusaka Kecil akan memanggil kesemua waris si mati untuk dibuat bicara kuasa.Pihak waris perlulah menjemput kesemua waris yang ada termasuk ibubapa simati sekiranya masih ada.

Disebabkan tanah Felda tertakhluk kepada akta GSA, hanya satu penama sahaja yang akan disenaraikan sebagai peneroka ganti.Biasanya adalah isteri. Bagi meletak penama kedua, penama pertama harus mengisi borang 'AA' selepas selesainya proses pertukaran nama didalam paysheet peneroka.

Selesai proses bicara kuasa, pejabat Pusaka Kecil akan mengeluarkan borang 'F',iaitu surat penyerahan kuasa.Surat ini berwarna kuning cair (bagi Johor).Didalam surat tersebut,akan tertera penama kepada simati. Surat ini boleh digunakan untuk mengeluarkan baki duit didalam bank atau bagi penjualan saham2 peneroka..

Penama perlu membuat salinan borang 'F' ini beserta dengan kad pengenalan ,sijil mati dan sijil nikah.Jika penama adalah anak,perlu disertakan surat beranak anak tersebut yang ada tertera nama si mati sebagai bapa.

Pihak rancangan akan memajukan borang tersebut ke ibupejabat Felda bagi tujuan pertukaran nama peneroka didalam sistem dan didalam paysheet peneroka...Proses ini biasanya mengambil masa 2 hingga 3 minggu. Selepas itu, pihak ibupejabat akan meluluskan permohonan tersebut dan tugas pihak rancangan adalah untuk menukar penama akaun peneroka di kilang Felda.

Selesai sudah segala proses bagi pengambilan kuasa tanah peneroka.....Wallahualam....

Sunday, 4 September 2011

Komunisme dan Tragedi Bukit Kepong

Assalamualaikum.....

Pertanyaan tentang perjuangan Tok Janggut dan Komunis......dan ini sekadar pandangan peribadi aku....Insyaallah....


Komunisme...
Ia merupakan satu ideologi politik dan struktur sosio politik yang menggalakkan penubuhan masyarakat egilitarian (sama taraf), tanpa kelas dan tanpa negara berdasarkan pemilikan dan kawalan yang sama ke atas faktor pengeluaran dan harta umumnya...Idea penubuhan dasar komunis ini dicipta oleh Yahudi German yang bernama Karl Marx..Idea beliau ini ditulis oleh beliau dan Freiderich Engels dalam sebuah buku bertajuk THE COMMUNIST MANIFESTO (kalau tak salah)...Kemudian beliau menulis lagi untuk menentang golongan kapitalis dalam megeksploitasi golongan pekerja dalam buku beliau bertajuk DAS KAPITAL.
Fahaman komunisme ini secara umumnya telah dipecahkan kepada banyak cabang seperti Leninisme,Stalinisme,Maoisme dan Trotskyisme.Ia berakar umbi dari Marxisme..Tetapi wujud juga fahaman bukan Marxisme didalam komunisme seperti Komunisme Kristian (dibincangkan post kemudian)...Dalam era moden,komunisme selalu merujuk kepada Bolshevisme(berpunca dari pemberontakan Bolshevik di Russia) dan Marxisme-Leninisme...
Tok Janggut
Era kegemilangan komunisme ini bermula akhir perang dunia kedua dan tahun 80an-90an..Komunisme juga mempunyai pandangan bahawa 'agama merupakan racun yang mengongkong pemikiran rakyat'...
Bagi ideologi komunis, ia terdiri dari sepuluh perkara utama..tapi nantilah kita bincangkan perkara ini sebab tujuan aku cuma nak cerita pasal sedikit sejarah komunis dan perjuangan Tok Janggut (sekadar 1 nama sahaja).
Bagi aku,perjuangan mereka di Tanah Melayu ini adalah berlainan...tujuan dan tuntutan yang diminta oleh mereka juga adalah berlainan...Perjuangan Tok Janggut dan lain-lain pahlawan Melayu semasa pemerintahan British kebanyakannya adalah bersifat kedaerahan masing-masing...Tok Janggut berjuang kerana beliau ditekan oleh pihak British untuk membayar cukai yang pelbagai..Begitu juga dengan Datuk Naning yang kehilangan kuasa untuk mengutip cukai dikawasan beliau..Dato Maharajalela pula kerana J.W.W Birch tidak menghormati adat dan tatacara penduduk tempatan.Apapun, mereka merupakan pahlawan Melayu yang berani unuk bangkit menentang penjajah yang jauh lebih berkuasa pada masa itu...Ini patut dibanggakan oleh kita selaku anak Melayu...
Bagi perjuangan Komunis pula, mereka bermula dengan hebatnya semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu..Melalui MPAJA(Malayan People Anti Japanese Army), mereka berjuang kononnya untuk menentang Jepun, tetapi sebenarnya kerana pihak Jepun menyeksa rakyat China semasa perang disana.Sebab itu MPAJA majoritinya dianggotai oleh orang cina. Adakah kita pernah terdengar sebarang pertempuran antara pihak Jepun dan MPAJA yang konon nya menentang Jepun,tentunya tiada bukan ?..Mereka cuma mendakwa berperang menentang Jepun dan kemungkinan hanya pertempuran kecil sahaja..Pihak British semasa itu,tiada pilihan selain membekalkan senjata kepada MPAJA dan latihan melalui FORCE 136 yang diseludup masuk dari India...
Selepas perang tamat, nasionalis Melayu mula sedar bahawa sebenarnya British bukanlah sekuat mana, mereka menubuhkan API (Angkatan Pemuda Insaf) oleh Ahmad Boestamam dan AWAS (angkatan Wanita Sedar) oleh Shamsiah Fakeh bagi menuntut kemerdekaan Tanah Melayu..
Pertubuhan ini diresapi oleh ideologi komunis dan ramai pemimpin pertubuhan ini mula masuk ke hutan dan mengangkat senjata.Rejimen ke 10 (PKM) Parti Komunis Malaya khusus untuk bangsa Melayu dan antara tugas mereka adalah merekrut ahli2 baru...
Kita nampak disini bahawa perjuangan menuntut kemerdekaan bagi komunis Malaya adalah bagi menjadikan bumi bertuah ini sebagai negara komunis.Kedudukan geografi Tanah Melayu yang berada ditengah-tengah Asia Tenggara adalah strategik untuk mengembangkan lagi ideologi ini. Bagaimana orang Melayu beragama Islam, sanggup berjuang demi menjadikan negara ini negara komunis yang pastinya tidak mahukan sebarang agama.....bukankah ini bercanggah dengan fahaman asas ideologi komunis itu sendiri..
Pahlawan Negara
Sekarang pula heboh dengan kenyatan Mat Sabu menyokong komunis yang bertempur dengan anggota polis Bukit Kepong...Dia mengatakan bahawa polis itu adalah polis British dan yang menentang pula pejuang kemerdekaan.Sudah semestinyakah sesiapa yang menentang Inggeris adalah pejuang kemerdekaan?
Ketika kejadian tersebut berlaku iaitu tahun 1950, penduduk Tanah Melayu sedang hebat dan membara semanagat inginkan kemerdekaan. Ia dipimpin oleh Dato Onn yang berjuang tanpa mengangkat senjata.Jika sebelum ini, pejuang Melayu cuma berjuang untuk daerah masing-masing,tetapi Dato Onn berjuang untuk seluruh Tanah Melayu..Beliau turun naik semenanjung, berkempen dan membangkitkan semangat penduduk.Beliau menubuhkan UMNO pada 1946 bagi menyatukan suara dan semangat orang Melayu ketika itu bagi menentang Malayan Union dan menuntut kemerdekaan.
Jika komunis berjuang untuk kemerdekaan, kenapa mesti menyerang polis Melayu dikawasan yang amat terpencil pula.Kenapa tidak menyerang orang Inggeris itu sendiri..Juga, kenapa komunis tidak bersatu dengan majoriti penduduk Tanah Melayu berjuang dibawah satu panji..Ini kerana komunis berjuang untuk kepentingan mereka sendiri,bukan kerana menuntut kemerdekaan...Ini adalah fakta...Bayangkan jika Tanah Melayu diperintah oleh Komunis,adakah ia akan jadi seperti Korea Utara dan Cuba...Sedangkan semasa jatuhnya Jepun dahulu,dan sebelum kedatangan British dibawah BMA (British Military Administration), selama 13 hari penduduk Tanah Melayu diseksa dan dibunuh..bayangkan jika mereka memerintah pula...tentu lebih ramai lagi....
Tahukan anda bahawa berapa ramai penduduk Soviet Union dibawah Lenin dan Stalin dibunuh.Berapa ramai penduduk China dibawah Mao Tze Tung disembelih....
Datuk Onn Jaafar
Dato Onn dan UMNO nya berjuang seperti Mahatma Gandhi.Beliau merupakan bapa kemerdekaan India,dan beliau berjuang juga tanpa mengangkat senjata.Tapi aku taknak la cerita pasal India,nanti lari tajuk pulak...hehehe...
Pernahkah kita lihat gambar Dato Onn yang berkempen di seluruh Tanah Melayu.Juga adakah kita hayati perjuangan oleh Tunku Abd Rahman..Inilah perjuangan yang kita mahukan,bukan dengan menumpahkan darah orang yang tidak berdosa..Apakah kesalahan anggota polis tersebut hingga dibunuh hanya kerana ketika itu kita masih belum dapat kemerdekaan dan apakah komunis yang menyerang ketika itu layak digelar pejuang walaupun mereka membunuh sesuka hati.Kita semasa itu sedang didalam usaha dan proses untuk menuntut kemerdekaan...
Ideologi komunis adalah berbahaya kepada negara. Lagipun ia dicipta oleh bangsa Yahudi.Pelik aku,bila ada orang Melayu dan Islam menyokong pertubuhan ini....aku sebenarnya nak cerita banyak lagi,tapi dah banyak sangat untuk satu post....nantilah, apabila aku semangat balik nak bercerita..
Aku harap semoga bumi bertuah ini dilindungi oleh Allah dan penduduknya sentiasa bersatu padu....Insyaallah....








Saturday, 3 September 2011

Nurkaba menang ucapan raya Felda forever

Terima kasih diucapkan kepada pihak admin Felda Forever di Facebook,
kerana menganjurkan pertandingan ini.....
Sebenarnya aku dah nampak buku ni kat kedai,tapi sebab masatu dah lari bajet,jadi tak lah beli....
tup...tup...ada pulak pertandingan macamni.....
Hadiahnya adalah buku yang dulu aku memang nak beli...
Alhamdulilah....dapat buku free...selamat duit poket...
Apapun terima kasih daun keladi kepada admin...
video
aku sertakan video kemenangan aku...hehehhe....

Secebis Kenangan

Make your own slideshow with music at Animoto.