Mutakhir
ini terutama pada zaman moden yang serba mencabar, melengkapkan diri dengan
pelbagai ilmu pengetahuan merupakan satu kemestian bagi meningkatkan prestasi
kehidupan. Bersesuaian dengan hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Daruqutni
“Dari Umamah RA ia berkata: Rasulullah SAW
bersabda: orang paling dekat darjatnya dengan para Nabi ialah ahlul ilmi (yang
berilmu) dan pejuang, jika orang yang berilmu memberi petunjuk pada manusia
melalui apa yang datang dari Rasul (ilmu), dan kalau pejuang berjuanglah dengan
pedangnya, seperti yang ditunjukkan Rasul”. Hadis ini menerangkan tentang kepentingan bagi
menuntut ilmu dan menyebarkannya.
Sebagaimana
yang semua sedia maklum bahawa proses menuntut ilmu itu adalah berterusan
sepanjang hayat . Oleh itu, ilmu mesti dituntut dengan apa cara sekalipun.
Tiada apa yang menjadi penghalang bagi seseorang yang berkeinginan menambahkan
ilmu. Sejak zaman dahulu lagi manusi merantau ke serata tempat semata-mata
untuk menambah ilmu di dada. Justeru peluang untuk menuntut ilmu harus diberi
kepada semua dan jarak yang jauh bukanlah satu penghalang.
Jika
direnung kembali tentang perkembangan serta keagungan Islam, teknik penyampaian
ilmu pengetahuan dan maklumat atau apa sahaja yang ingin disampaikan kepada
seseorang atau kaum yang berjauhan pada jarak yang jauh telah diaplikasikan
dengan jitu. Semasa kehangatan penyebaran agama Islam di seantero benua Arab,
Rasullullah SAW menyampaikan tentang kebenaran dan keunggulan agama Islam
secara bertulis kepada maharaja dan pemerintah kerajaan lain. Ini dapat
dibuktikan melalui surat baginda kepada Raja Habsyi yang bernama An Najasyi
dan maharaja kerajaan Rom ketika itu iaitu Hercules. Surat ini dibawa
oleh para sahabat baginda dan ini menunjukkan bahawa sistem pembelajaran secara
jarak jauh telah diamalkan sejak dahulu lagi. Jelaslah bahawa penyampaian maklumat atau penyampaian ilmu
pengetahuan secara jarak jauh ternyata berkesan.
Di kebanyakan negara maju, istilah
pembelajaran jarak jauh bukanlah sesuatu yang asing. Sistem yang dibangunkan
ini telah diterima di seluruh dunia sebagai pendidikan yang sah dan diakui
setanding dengan bentuk pembelajaran yang lain.
Pelbagai pendapat mengenai maksud
pembelajaran jarak jauh dan kadangkala ia menimbulkan perbalahan mengenainya.
Ada yang berpendapat bahawa ia merupakan kaedah yang mengasingkan pelajar
dengan institusi yang menawarkannya. Bagi saya, ia tidak begitu tepat kerana
kaedah pembelajaran jarak jauh telah mengalami pelbagai evolusi dari kaedah
yang paling daif seperti yang diamalkan dahulu oleh Raffles College, Malaysia
Correspendence College (MCC), Maktab Adabi dan Maktab Federal yang mengguna pakai
pos sebagai medium penghantaran (Dr.Mansor Fadzil, OUM) kepada sistem
canggih yang menggunakan internet pula sebagai medium perantaraannya.
Melalui pendidikan secara jarak jauh
ini, para pelajar perlu berdikari atau belajar kendiri dalam menelaah atau
mengulangkaji pelajaran. Perhubungan yang minima di antara pensyarah dan
pelajar dan pelajar dengan pelajar memaksa para pelajar untuk mencari bahan
dalam membuat ulangkaji sendiri. Perhubungan secara maya mendekatkan jurang
perbezaan ini tetapi masih tidak dapat menandingi perhubungan secara
tradisional.
Terdapat banyak kaedah perantaraan
yang digunakan oleh institusi yang menawarkan program pengajian jarak
jauh. Ia bukan sahaja meliputi bahan
bercetak malah dalam pelbagai spektrum perantaraan, dan antaranya adalah : (Mary Oakes
Smith,2008)
Media cetak:
-Makalah
-Poster
-Akhbar
-Makalah
-Poster
-Akhbar
-Buku
Audio/Media Visual :
-Telefon dan fax
-Radio, Penyiaran Microwave
-Kaset audio
Komputer/Internet :
-E-mel
-Akses kepada World Wide Web
-Perisian program/CD ROM
Media Penghantaran Satelit :
-Radio atau televisyen digital
-Video atau Teleconferencing
Pembelajaran secara jarak jauh lazimnya mengizinkan para pelajar mengambil
bidang yang disukai pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Perkara ini
membolehkan mereka menyesuaikan pendidikan dan latihan yang diterima dengan
tanggungjawab atau komitmen yang sedia ada seperti keluarga, kerjaya malah
hobi. Ini memberi kesempatan kepada pelajar untuk menyusun kehidupan
bersesuaian dengan cara hidup, keterbatasan waktu, jarak dan dana yang
diperlukan.
Pembelajaran melalui kaedah ini
ternyata sangat berkesan dan efektif, terutama kepada pelajar yang dewasa dan
mempunyai motivasi yang kuat untuk mengejar kejayaan di dalam kerjaya atau
kepuasan diri untuk melanjutkan pengajian. Mereka mempunyai sifat kendiri yang
tinggi dan mampu memikul banyak tanggungjawab dalam satu masa sebagai pekerja, ahli keluarga dan sebagai mahasiswa.
Namun begitu terdapat pelbagai kelebihan dan kekurangan bagi mereka yang
mengikuti pengajian secara kaedah ini.
Kelebihan.
- Para pelajar boleh mengawal dan mengawasi waktu belajar sendiri tanpa
perlu melalui jadual yang ketat berbanding pelajar yang belajar sepenuh
masa mereka melalui waktu pembelajaran yang lebih panjang.
- Ia amat menjimatkan masa dan tenaga dalam menempuhi alam pengajian kerana
pembelajaran yang mengambil masa selama empat tahun melalui kaedah
konvensional juga boleh diambil oleh pelajar jarak jauh dengan masa yang
sama.
- Pembelajaran secara jarak jauh juga membolehkan para pelajar belajar
dengan cara dan kaedah tersendiri tanpa perlu mengikut rentak sedia ada.
Setiap orang mempunya corak dan rentak yang berbeza dan kaedah ini
bersesuaian dengan keselesaan dan keupayaan masing-masing.
- Penghantaran kertas kerja atau tugasan juga amat mudah dan
menyelesakan. Hanya dengan satu petikan butang, tugasan yang diterima
sudahpun dihantar.
- Akses kepada perpustakaan atau maklumat pada setiap masa dan ketika.
Ia tidak tertakhluk kepada masa tertentu dan pastinya dengan keselesaan di
rumah sendiri. Ini membolehkan seseorang melaksanakan beberapa tugasan
dalam satu masa.
Kekurangan.
- Kurangnya perhubungan antara fakulti, pensyarah dan pelajar lain.
Menelaah sejumlah buku atau jurnal yang banyak dengan ketiadaan mentor
untuk mengawasi adalah agak sukar bagi sesetengan pelajar. Kurang
perhubungan dengan pensyarah boleh membawa kepada kurang penerimaan atau
pemahaman bagi sesetengah tajuk.
- Masalah disiplin yang dihadapi bagi meneruskan pengajian dan menelaah
pelajaran. Tanpa pengawasan yang rapi dan peringatan dari pensyarah, bagi
sesetengah pelajar akan ketinggalan dalam meneruskan pengajian. Masalah
akan menjadi semakin rumait andai berlaku pertembungan antara kehendak
kerjaya atau keluarga dan pembelajaran yang memerlukan komitmen dalam masa
yang serentak
- Kebergantungan kepada teknologi membataskan hubungan sesama mereka.
Jawapan yang diperlukan pada masa yang cepat seperti pertanyaan kepada
pensyarah tidak dapat diperolehi. Begitu juga dengan huraian mengenai
sesuatu masalah juga tidak dapat diperolehi dengan kadar segera.
- Akses kepada internet juga amat diperlukan bagi pelajar yang memilih
pengajian melalui kaedah ini. Tanpa sambungan kepada internet, adalah
hampir mustahil pelajar dapat meneruskan pengajian dan seterusnya berjaya
hingga ke akhir. Bagi mereka yang tinggal di bandar mungkin hampir tidak
mengalami masalah perhubungan internet berbanding dengan mereka yang
tinggal di pedalaman dan mempunyai akses kepada internet yang terhad.
Dalam menempuh alam pengajian
jarak jauh ini, pelajar haruslah mempunyai kemahiran tertentu bagi membolehkan
mereka meneruskan kesinambungan pengajian masing-masing Antara
kemahiran-kemahiran yang boleh diaplikasikan adalah :
1.
Kemahiran
Mengurus Masa
. Kemahiran
dalam mengurus masa amatlah penting sekiranya ingin berjaya menghabiskan
pengajian. Pada waktu-waktu tertentu, kekangan masa amatlah membebankan, dengan
komitmen kerja yang tidak pernah kunjung habis, dengan tanggungjawab yang
memerlukan keberadaan di samping ahli keluarga dan ditambah dengan tugasan yang
perlu disiapkan, ia amat berat kecuali bagi mereka yang amat komited dan pandai
menguruskan masa dengan bijak.
Terdapat
pelbagai perkara yang harus dikorbankan dan ditelan sepanjang pengajian
dilaksanakan. Kerjaya haruslah diutamakan kerana itu periuk nasi untuk menjamin
kelestarian hidup dan masa yang berkualiti bersama keluarga juga perlu
dititikberatkan. Apa yang harus dikorbankan adalah masa untuk diri sendiri.
Hobi yang membuang masa dan tidak berfaedah haruslah dikurangkan dan sebaiknya
dibuang untuk sementara. Komitmen para pelajar amatlah dituntut bagi mengejar
masa depan kerjaya yang lebih cemerlang.
Perkara pertama
yang harus setiap pelajar pelajari adalah keupayaan untuk memberi tumpuan.
Memberi tumpuan amatlah penting kerana ia amat menjimatkan masa tanpa kita
perlu teruk untuk mengulangkaji. Bayangkan jika kita dapat memberi tumpuan
sepenuhnya semasa sesi bersama tutor, saya percaya keciciran maklumat tidak
akan berlaku dan pelajar dapat membuat kerja mereka yang lain selain dari
mengulangkaji sahaja. Kebiasaannya, kita akan cepat hilang tumpuan dan hanya
bertahan selama beberapa minit di dalam kelas. Teknik ini perlu diberi tumpuan
dan dilatih dari semasa ke semasa. Jika kita dapat menjimatkan masa ulangkaji
selama satu jam kerana kita memberi tumpuan di dalam kelas, bayangkan masa yang
kita dapat jimatkan dalam satu minggu atau satu bulan. Ia cukup untuk membawa
keluarga kita bersiar atau melakukan aktiviti bersama. (OsmanAffan, 2011)
Para pelajar
juga boleh memfaatkan waktu senggang antara waktu kerja, sebagai masa untuk
membaca nota kecil atau peta minda yang telah disediakan. Nota yang disediakan
dalam bentuk peta minda amat membantu dalam aspek mengingat kerana kita lebih
mudah untuk mengingat simbol atau kata kunci daripada membaca buku yang besar
dan berat. Persediaan membuat nota kecil dan peta minda boleh dipraktikkan
kerana ia bersesuaian dengan cara hidup pelajar yang mengambil kaedah jarak
jauh. Ia mudah dibawa ke mana sahaja, mudah untuk diingat dan mudah juga untuk
disesuaikan dengan sebarang situasi.
Selain itu
juga, pelajar tidak boleh menangguh tugasan kerana perbuatan tersebut pasti
akan mengundang masalah yang lebih besar. Apabila berlaku pertembungan antara
kehendak kerjaya, keluarga dan pembelajaran sekaligus, maka pelajar perlu bijak
mengutamakan perkara yang paling utama. Ini amat penting supaya tidak berlaku
masalah gangguan emosi seperti tekanan perasaan dan sebagainya. Oleh itu
kemahiran pengurusan masa yang bijak sangat penting bagi pelajar yang mengikuti
program pembelajaran secara jarak jauh.
2.
Kemahiran Mengadaptasi
Media
Bagi
pelajar yang mengambil kaedah pengajian jarak jauh, kemahiran menggunakan media
amatlah diperlukan. Setiap pusat yang menawarkan pengajian menggunakan kaedah
ini, cenderung untuk menggunakan media terutama elektronik bagi tujuan arkib,
perhubungan dan komunikasi di antara universiti, fakulti, pensyarah dan
pelajar. Pelajar mesti sentiasa seiring dengan dunia teknologi maklumat yang
sangat cepat berkembang pesat agar tidak ketinggalan. Sekiranya pelajar dapat
menguasai kemahiran menggunakan media dengan baik, sudah pasti tugasan dapat
dilakukan dengan lebih mudah dan cepat.
Di
Universiti Terbuka Malaysia sendiri, penggunaan media elektronik seperti
komputer, internet, email dan lain-lain adalah satu kemestian. Terdapat
pelbagai pautan yang bersangkutan dengan bidang yang diambil perlu dirujuk atau
dibuka menggunakan media ini. Penghantaran tugasan dan maklumat yang ingin
dicapai di perpustakaan juga haruslah melalui email dan pautan.
Oleh
itu, kemahiran pelajar dalam mengadaptasi dan memahirkan diri dalam penggunaan
media ini perlu dititikberatkan. Penggunaan yang menyeluruh dengan menjadikannya
sebagai alat bagi membantu pelajar lebih memahami dan mempunyai peluang untuk
meneroka ke seluruh alam maya bagi mendapatkan ilmu dan maklumat yang
diperlukan.
Penggunaan
pelbagai jenis media akan membantu pembelajaran yang lebih menarik dengan
pelbagai aplikasi yang menjadikan sesuatu pembelajaran lebih efektif dan
menarik. Seterusnya pelajar akan dapat meningkatkan kemahiran belajar di
samping menguatkan ingatan bagi sesuatu topik kerana penggunaan pelbagai media
boleh membantu meningkatkan cara berfikir secara kreatif dan kritikal. ( Renee
William, 2010)
3.
Kemahiran
Merancang
Terdapat
pepatah Inggeris oleh Sir Benjamin Franklin, yang mengatakan bahawa “If you fail to plan, you are planning to fail”
yang bermaksud bahawa
jika kita gagal untuk merancang, sebenarnya kita merancang untuk gagal. Satu
pepatah yang amat tepat dan amat bagus diaplikasikan dalam hidup sebagai
pelajar.
Banyak
kajian telah dilakukan terhadap perancangan masa dan sememangnya pelajar yang
dapat merancang masa dengan bijak lebih mencapai objektif pembelajaran
berbanding mereka yang tidak merancang masa.( Alan R.Rooper, 2007)
Membuat jadual adalah mudah, tetapi
berdisiplin dalam mengikuti jadual yang telah dibuat adalah yang paling sukar.
Penerapan disiplin dari diri individu harus disertakan dengan tekad dan
sentiasa mengingatkan diri masing-masing tentang tujuan menyambung pelajaran.
Pembuatan jadual yang lestari iaitu
jadual yang menggabungkan penggunaan masa bagi tiga cabang penggunaannya iaitu
kerjaya, keluarga, sosial dan pelajaran adalah amat praktikal. Penggunaan
jadual haruslah seiring diantara satu sama lain. Jangan hanya menitikberatkan
satu pihak dan yang lainnya ketinggalan. Pelajar hendaklah berusaha untuk mengikut jadual yang disediakan sehabis
baik dan beritahu kepada orang terdekat tentang jadual tersebut supaya dapat
saling mengingatkan tentang apa yang perlu dilakukan pada masa tersebut kerana
tiada gunanya kita membuat jadual jika kita sendiri tidak mahu mengikutinya.
4. Menukar
Tatacara Pemikiran (mindset)
Perkara ini sangat penting untuk
dikuasai kerana segala apa yang kita lakukan dikawal oleh otak. Jika sebelum
ini kita hanya bergelar pekerja, majikan atau ketua keluarga, kini kita perlu
menanam di dalam minda bahawa kita kini juga mempunyai komitmen sebagai seorang
pelajar. Justeru sebagai seorang pelajar perlu mempunyai sikap dan kualiti
tertentu seperti bersungguh-sungguh dan tekun agar dunia anda sebagai pelajar adalah
seimbang dengan kehidupan seharian. Bukankah sebagai seorang pekerja juga, kita
mesti bersikap bersungguh-sungguh dan tekun dalam melaksanakan kerja kita agar
tugas dapat dilaksanakan dengan sempurna.
Kita yang telah
memilih untuk menjadi seorang pelajar secara pembelajaran jarak jauh sudah
tentu kita telah memikirkan segala risiko dan cabaran yang akan dilalui.
Apabila telah bergelar pelajar, haruslah sentiasa berkomunikasi dengan majikan,
rakan sekerja dan ahli keluarga agar mereka di sekeliling kita dapat memberi
semangat tatkala hambatan tugas datang berganda. Sokongan daripada orang
sekeliling amat diperlukan agar kita sentiasa berada di atas laluan yang betul
kerana cara pembelajaran jarak jauh ini memerlukan masa yang panjang. Jika
tiada sokongan dari mereka, ditakuti semangat yang pada awalnya hangat membara
akan hilang bersama peredaran masa.
Kesimpulan
Sebagai
kesimpulannya, terdapat banyak lagi kemahiran yang perlu dikuasai oleh pelajar
yang belajar secara pembelajaran jarak jauh seperti kemahiran berkomunkasi,
kemahiran belajar dan sebagainya. Tetapi empat kemahiran yang saya telah
jelaskan adalah yang lebih sesuai dengan cara pembelajaran secara jarak jauh.
Setiap kemahiran tersebut mesti dikuasai bagi memastikan proses pembelajaran
berjalan lancar.
Setiap
kemahiran ini pasti bergantung antara satu sama lain kerana sekiranya pelajar
mengabaikan salah satu daripadanya, ia akan menggugat masa depan pelajar
tersebut. Sebagai contoh jika seorang pelajar hanya menguasai kemahiran
menggunakan media tetapi tiada kemahiran pengurusan masa, maka proses
pembelajaran atau proses menyiapkan tugasan pada masa yang ditetapkan akan
terganggu.
Oleh itu,
setiap pelajar yang mengikuti cara pembelajaran jarak jauh mesti menguasai
empat kemahiran yang telah saya perincikan agar pembelajaran berjalan lancar
dan akhirnya pelajar menikmati hasilnya apabila mereka berjaya kelak.
No comments:
Post a Comment